Lördag 1/12 - första dagen i Paris

Jag vaknade klockan 6.50, packade i ordning det sista och smög sedan tyst ned och gjorde i ordning frukosten som jag tog med mig. Jag hade en aning ont i halsen men det var knappt märkvärt. 7.35 lämnade jag huset och när jag låst ytterdörren, gått 15 meter så upptäckte jag att jag glömt tygkassen med frukosten, BRA. Så det var bara att vända, låsa upp dörren, smyga in, hämta tygkassen, låsa dörren försiktigt och gå till bussen. Tog den som är 5 minuters promenad från mig, var där 2 minuter innan bussen kom. På bussen mötte jag Sara (Sverige) och Johanna (Tyskland) och vid nästa hållplats gick Rike (Tyskland) på. Vi åkte buss i cirka en kvart när vi kom till Le Cardo och där mötte vi även upp bilen som vi skulle åka med till Versailles. Vi hade hittat detta ressätt på Covoiturage -rekommenderar! Vi åkte från Le Cardo och Nantes vid 8.05. Åt frukost och sov en del i bilen. Vid 9.50 stannade vi till på ett rastställe, som en bensinmack, där vi köpte varm choklad innan vi fortsatte. 12.00 var vi framme vid Versailles. Vi gick då till slottet, visade upp våra ID-kort och körkort som gjorde att vi kom in gratis. Om man är EU-medborgare och under 26 tror jag så är det gratis. Så bra! Upptäckte att det var så på en hel del ställen i Paris! Vi gick runt snabbt, bara för att se det viktigaste - lite i slottet, spegelsalen och snabb titt på trädgården. Haha roligaste när vi var i slottet var när jag ramlade mitt i ett av rummen, halkade, ramlade ned på knän och AJ vad ont det gjorde.
Vi gick sedan och hämtade väskorna, det var gratis väskförvaring - ytterligare en bra sak, innan vi gick till tågstationen. RER-C tåget var under "travaux" så vi fick ändra vår resrutt, tog ett RER-tåg till Montparnasse och sedan tunnelbana till Saint-Michel. Kvinnan vi köpte biljetterna av var så himla otrevlig "vad gör ni i den här luckan? det är bara tgv biljetter här. gå bort till den andra." Och i den andra så svarade hon oss på engelska när vi pratade franska. Jag blir så himla irriterad när de gör så. Som när jag frågar något på franska och de svarar på engelska. Ibland säger jag "jag förstår inte engelska" bara för att de ska svara på franska. Vet inte om de gör så för att vara artiga, träna sin franska eller om min franska bara är dålig...
Vi kom iallafall fram till Saint-Michel efter långa promenader i tunnelbanan. Promenerade längs Seine och Notre-Dame tills vi kom till vårt hotell vid Maubert-Mutalité. Checkade in, lämnade sakerna på rummet och fixade oss sedan. Jag upptäckte att det endast fanns filtar - inga lakan och började först skratta och sedan gråta i 10 minuter. Jag hatar när det är filtar och inte täcken i påslakan, hatar. Har så dåliga erfarenheter av det så det är inte klokt... Klockan var nu runt 15.30 och vi gick längs Seine, passerade Notre-Dame och gick sedan till Marais kvarteren där vi vid Rue des Rosiers köpte falafel och liknande fast med kalkon istället. Så himla gott! Gå till Rue des Rosiers om ni är i Paris och ät lunch där!

Vi promenerade lite i Marais kvarteren, gick till Place des Vosges och sedan ett café där vi drack te och varm choklad. Passerade ett apotek där jag köpte tabletter för att återfå mitt immunförssvar. Jag hade googlat namnet på Google Translate och jag frågade om de hade just det och fick ett paket tabletter. Tack Google! 12 euro fattigare blev jag dock... Vi tog sedan en tunnelbana till Trocadero där vi stannade för att se på Eiffeltornet i mörkret. Riktigt fint. Vi tog sedan en tunnelbana till Triumfbågen och gick sedan Champs-Élysees neråt. Det var en julmarknad längst ner som vi gick runt lite vid innan vi tog en tunnelbana till Maubert-Mutalité och hotellet, då var klockan runt 21.45. Vi var knappt hungriga och sedan kläcktes idéen att köpa mat någonstans och ta med upp till hotellrummet och äta där. Det är något som vi alla saknar med våra hem, att kunna ta hem vänner och se film, äta middag och umgås. Här gör/kan vi aldrig göra det. Så vi gick till en mataffär; köpte ost, vin, baguette, couscous och youghurt som vi åt på rummet och såg franska Let's Dance på tven. En bra kväll.
Sara, jag och Rike gick sedan ut runt 00.30, nattklubb var planen! Vi gick till tre klubbar och kvällen avslutades med nattmat på Stratto 05.15 och klockan 05.50 var vi åter på hotellet och vi sa god natt.

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR