Söndag

Herregud vilken dag...

Jag vaknade halv elva av att det var livat i huset. Hörde att familjen började göra sig klara för att åka iväg någonstans så 11.15 gick jag ned och sa "salut". Fem minuter senare åkte de. Jag gjorde frukost som jag åt på mitt rum. Satt sedan och bloggade, läste bloggar, Aftonbladet m.m innan värdfamiljen kom hem runt 13.00. Jag bestämde med Rike för att mötas 13.45 vid Place de Cirque. Men det blev inte riktigt så.
Jag hörde sedan mamman skrika, N var på sitt rum och pappan någon annanstans. Mamman skrek att katten slutat andas och hade tidigare hostat. Katten andades alltså inte längre... N var på väg ner för trappan och mamman ropade "gå upp igen. Gå upp igen. Gå upp med Mikaela." precis i detta ögonblick så stod jag och bytte om... Satte bara på min några kläder och tog sedan N i handen och gick in till dörröppningen av mitt rum. Han var väldigt frågvis och jag hade ingen aning vad jag skulle säga till en 3-åring. Hur ska man förklara att katten som han gillar så mycket har dött? Så jag frågade vad de hade gjort och försökte få honom på andra tankar. Mamman sprang sedan upp, grät och frågade om hon kunde låna min mobil och ringa något/någon. Jag gav båda mina mobiler och hon sprang ned. Jag vet inte vad som hände sen. N och jag var på hans rum, pappan kom efter ett tag upp, tårar i ögonen och sa att katten dött... Jag sa "je suis desolé, très desolé." vad säger man på franska för att beklaga sorgen? Har ingen aning... Pappan tackade att jag tagit hand om N och jag sa inga problem.
Eftersom mamman hade min franska mobil och jag skulle möta Rike så smsade jag henne från min svenska mobil och fick sedan tag i henne. Jag sa att jag skulle höra av mig senare. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra, skulle jag gå från huset eller stanna? Efter ett tag så värmde pappan på lunch och jag sa att jag inte skulle äta där. Jag fixade mig sedan i ordning och gick ned. Mamman var i trädgården med katten tror jag men jag sa bara hej då till pappan och N, kände inte för att gå dit ut... Jag fick min franska mobil och gick sedan till spårvagnen.
Jag mötte Rike vid Commerce och berättade allt. Vi tog spårvagn nummer 1 och sedan Busway. Planen var att åka till Vertou, en förort till Nantes som ligger lite på landet tror jag. Men när vi kom till ändhållplatsen visade det sig vara en bit kvar till Vertou så vi åkte tillbaka till centrum. Gick till ett café mittemot Galleries Lafayette och jag åt en sandwich suèdois med lax och varm choklad. Vi satt där och pratade, skrattade en massa. Pratade om hur det är när vi åker hem och vi båda längtar så mycket efter det. Jag menar, jag har det toppen här, men efter att snart varit här i fyra månader så vill jag bara hem till Sverige, Gotland, familj och vänner och känna mig hemma. Jag känner mig hemma men jag ser så fram emot att komma hem. Vet redan nu att jag kommer gråta när jag går av båten, bara jag tänker på det så får jag tårar i ögonen haha.
Vi gick efter ett tag till bion, köpte biljetter till "Trouble with the Curve"/franska namnet är "Une nouvelle chance". Det var med Justin Timberlake och Clint Eastwood. Vi gick under tiden och köpte brända mandlar (som visade sig vara brända jordnötter) och kastanjer på julmarknaden. Klockan 18 började bion och filmen var helt okej! Vi promenerade runt ett tag i Nantes efter det och Rike tog sedan bussen från St Nicolas och jag spårvagnen från Bretagne. Jag kom sedan hem vid 20.50 och mamman stod i köket. Pappan och N var i N's rum. Jag gick till köket och sa "je suis très desolée pour vous. Très desolée. Je sais pas comment on dit en francais... C'est très triste..." = jag är mycket ledsen för er, mycket ledsen. Jag vet inte hur man säger på franska. Det är mycket sorgligt. Hon var fortfarande väldigt ledsen, tror hon haft katten i 10 år... När jag sedan gick uppför trappen så sa hon "merci mikaela".
Jag har sedan jag kommit hem sett Solsidan och tagit det lugnt. Ska kanske försöka mig på att göra franska läxan innan jag somnar.


Utanför slottet, i väntan på Busway.Le Lieu Unique.
Fika.Varma kastanjer.
Somsagt, julpyntat!

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR