Söndag - cykelutflykt

Jag vaknade för första gången på tre månader utan alarm (jag har alltid alarm annars, för att inte vakna runt 13-tiden, det hade varit lite smått pinsamt ;)). Vaknade 10.50 iallafall och åt frukost runt 11.15, värdfamiljen hade börjat laga lunch så det var nog doften av köttfärssås som väckte mig :] Jag gick upp till mig, fixade mig och värdfamiljen lämnade sedan huset. Jag fick bråttom och skyndade mig iväg och hämtade en bicloo-cykel. Cyklade förbi Carrefour City men kön var för lång så jag cyklade till Marché Talensac för att köpa baguette och croissanter. Det var på La Petite Boulangerie som jag ville handla men det enda som fanns kvar var baguetter... Detta är prisbelönat som det bästa bageriet i Nantes så inte så konstigt att allt annat var slut.
Jag låste upp cykeln och cyklade sedan förbi 50 Otages och mot Commerce. Där mötte jag Johanna, Rike och Sara 13.15. Jag gick till La Mie Caline och köpte lite picknicklunch. Vi tog sedan våra cyklar på spårvagnen - det var rätt kul, det var en gammal där det är lägre i mitten så där gick vi på med våra fyra cyklar. Vi blockerade verkligen hela utrymmet haha. Vi gick av vid Universitetet där vi promenerade en bit och sedan cyklade. Det kom sedan en buss bakom oss och vi skyndade oss för att inte vara tvungna att stanna. Precis därefter kom en brant backe och sedan en skarp som sedan fortsatte i 500 m, skarp sväng efter skarp sväng. Tror det var fem stycken minst, så roligt. Kändes som i Tour de France när vi cyklade ner i full fart med bussen efter!
Det var mulet idag men runt 14 grader. Vi kom där fram till l'Erdre - en flod som rinner norrut från Nantes. Det är jättefint där omkring, massa gröna områden och vi cyklade på en terrängväg norrut. Vi kom sedan fram till en liten strand med små segelbåtar och vi stannade där och åt vår picknick ute på en bro. Satt där länge, åt och pratade innan vi frös för mycket och cyklade då tillbaka. Det fanns två broar som vi tänkte korsa, för att inte ta samma väg tillbaka. Ena bron visade sig vara en motorväg och den andra för tåg. Men på tågbron fanns det också en cykel och gångbana vilket var perfekt så där cyklade vi över. Nantes verkade vara hur långt bort som helst.
Vi kom sedan fram till Beaujoire och sedan Haluchère där vi fortsatte längs Boulevard Jules Vernes till centrumet, letandes efter ett café där vi kunde värma oss. Slutade med att vi hittade ett i centrum, ett riktigt bra med bra och billigt utbud. Fick en chokladkaka med grädde och varm choklad för 4.50 euro, det betraktas som bra pris. Vi satt där i en timme innan alla drog hem. Jag cyklade med Johanna till Place Graslin där jag vände till Jean Juarès där jag lämnade min cykel och gick hem. Det tog 13 minuter vilket innebär 18 minuter för mig att promenera till Commerce -centralaste Nantes. Så himla glad att jag bor så nära centrum!!

Väl hemma, runt 18 tiden, så skypade jag i en och en halv timma med familjen och sedan farmor i en halv timme. Värdfamiljen frågade om jag ville äta middag så åt spagetti bolognese med dem. Hade en bra middag med dem! Gick sedan upp till mig vid 21.15 och såg Revenge. Nu ska jag sova, ska lämna N i skolan imorgon bitti då pappan har jobbmöte tidigt. God natt!

Sara och Rike, vi försökte ta en bild hur det roligt det såg ut med cyklarna på spårvagnen...Johanna, jag (kolla killen till höger om mig som tittar in i kameran, upptäckte det nu HAHA) och Sara. Lägg märke till baguetten i Johannas hand haha, french
Rike, Sara och Johanna - rätt normal pose och ja, mindre normal nedan haha :]
I början av cykelturen.
Där vi åt picknicken, längst ut på bryggan.
Julmust från Ikea, baguette (såklart) med mozzarella och skinka.
Tour de Bretagne längst till höger - centrala Nantes. Detta var när vi korsade bron mot Beaujoire.
Sara!
Fika dags, som svenskar gör bäst :]
PromNågon gata nära där jag bor i skymningen vid 18-tiden.

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Åh, picknicken på bryggan såg ut att vara mysfaktor på hög nivå!

Svar: det var det verkligen :D
/Mikaela Åhlén

2012-11-20 @ 21:20:29
URL: http://backaintepaback.bloggsida.se
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR