Lördag

Jag vaknade runt tio imorse och gick upp och åt frukost. Det var bara mamman och N hemma, pappan var på körlektion för sitt körkort. Städade i ordning mitt rum, ordentligt, innan jag mötte Rike vid min hållplats. Vi åkte till ett bageri två hållplatser bort där det var marknad och drack varm choklad och jag fick höra om hur kul deras utekväll var igår. Vi pratade en del innan hon åkte för att hämta sitt värdbarn och jag promenerade till centrum, tog bara 6 minuter! Så för mig att gå från centrum tar säkert bara 15 minuter! Kollade på H&M och Zara innan jag gick till Fnac för att köpa Swedish House Mafias nya cd. Hittade då en musik dvd med Robbie Williams som jag var tvungen att köpa, enda exemplaret också. Så SHM:s skiva får jag köpa nästa vecka.
Nöjd gick jag därifrån och tog spårvagnen hem. Träffade värdfamiljen och hängde sedan på mitt rum i en halvtimme innan jag tog bussen till Rike och sedan en buss med henne till E.Leclerc, ändhållplatsen vid linje 1. Aldrig varit i de områderna tidigare men vi gick till Leclerc som är enorma mataffärer, 10 gånger stort som ett Ica Maxi kanske. Helt enormt och de har ALLT för superbilligt. Vi spenderade en timme där och satte oss sedan utanför och åt köpt baguett, färsk ost, kakor och drack färskpressad apelsinjuice. Billigt och riktigt gott! Vi satt där ett tag, alla gick förbi och tittade länge på oss som ÅT utanför mataffären. Haha.
Vi tog sedan spårvagnen till centrum, gick av vid tågstationen där vi väntade på att farmor och bror skulle anlända. Jag sa att det var lugnt att Rike stannade så hon hälsade på dem innan vi gick mot spårvagnen. Tyvärr tog vi fel utgång så vi hamnade helt fel, jag hade ingen aning om var vi var så det var bara att vända tillbaka. Det tog ett tag och sedan hade jag glömt biljetterna till spårvagnen hemma så vi fick köpa nya. Till slut var vi vid Commerce och sedan bytte vi spårvagn för att komma till deras hotell som är 2 hållplatser från Commerce och 3 hållplatser från mig, superbra läge! Vi lämnade väskorna på deras rum och åkte sedan hem till mig, värdfamiljen hade förberett en apertif, så snällt av dem! Så vi drack gott vitt vin och som fransoser är så "föreläste" de om druvorna och vinsorten :] Farmor pratar flytande franska så hon kunde konversera bra med värdföräldrarna. De tyckte det var jättetrevligt och vi åt snittar och plockmat och sedan riktigt goda franska desserter. Farmor och bror hade med sig en kabinväska med saker som jag inte fick plats med och som jag glömt/saknar här så det var uppskattat!! Även lite födelsedagspresenter och så. Jag brukar annars aldrig förstå vad farmor säger när hon pratar franska med släkten (som nästan alla pratar flytande franska, många bosatta i franskspråkiga länder) men jag förstod ALLT idag. Så roligt att franskan utvecklas!
De åkte hem till hotellet, eller ja mamman skjutsade dem med bilen och jag följde med. Planen var att jag skulle möta upp Rike och Sara för att gå ut ikväll men jag tar det en annan helg, vi ska hinna med mycket imorgon så!


Utanför, helt galet stort shoppingcentrum!
Massa tävlingar i butiken och det var en "röst" som pratade konstant i högtalaren om alla erbjudanden och tävlingar...
SUÈDOISE!!! Svenska polarkakor!
Fransoser älskar bröd...
... och baguetter...
30 cent för en baguett?!??! Typ 2,5 kronor!
Gör nästan ont i hjärtat att se croissanter massproduceras sådär, 10 stycken för inte ens 3 euro...
Alltså alla godsaker!!! Orkade inte ta kort efter den här delen av butiken..
Undrar hur många kassor som finns? 35?
Fransk lunch haha + ovan!

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR