Mardi

Hade alarm på 7.20 och vaknade runt då. Smög ur från mitt rum 20 minuter senare och mötte mamman som åt frukost. Hon sa "vad du är uppe tidigt!" vilket hon hade all anledning att säga. På vardagarna går jag tidigast upp vid 8.30 och på helgerna kan det hända att jag går upp 11.30. Jag förklarade att min bror ville se ett franskt supermarket och kanske handla något. Hon förstod verkligen inte varför men jag förklarade att det är annorlunda mot i Sverige. Hon sa sedan att pappan skulle jobba hemma hela dagen och jag behövde inte ta N för lunch så jag kunde börja 16.30, SCHYSST! Jag tog sedan spårvagnen och mötte Gustav några stationer längre bort. Imorse var det kolsvart ute och tjock dimma. Vi köpte varsin pain au chocolat vid Commerce som åts som frukost runt 8.30. En fransos (fransyska) frågade mig om vägen till tågstationen och när det händer blir jag glad, SÅ utländsk ser jag kanske inte ut då :]
Vi tog spårvagnen till Atlantis och vi gick till Leclerc och handlade massor där. Vågar inte berätta hur mycket allt gick på... Passerade Ikeas matshop på vägen därifrån och köpte med mig julmust som de precis har fått in!! :D Vi tog spårvagnen hem till deras hotell, mötte farmor och drack kaffe i lobbyn innan vi tog spårvagnen till Île de Nantes och elefanten. Promenerade runt där lite innan vi tog spårvagn till en restaurant nära Cité des Congres men den var fullsatt så vi åkte till Bouffay kvarteren och åt middag på Crêperie St Croix. Har ätit där en gång tidigare och de är helt okej! Blev ägg-skinka-ost galette och nutella crêpe.
Vi tog sedan spårvagnen till en kyrkogård nära Place Viarme och kollade där. Franska kyrkogårdar är verkligen speciella! Värdpappan ringde då och sa att han och N skulle komma hem senare, runt fem så det räckte om jag var hemma då. Vi åkte tillbaka till centrum, två stationer och farmor gick till hotellet och bror gick och klippte sig. Jag kollade lite i affärer innan jag tog bussen hem och vilade 30 minuter innan de kom hem.
N kollade på tv och jag pratade med pappan ett tag. Han lekte med sina bilar sedan men det är svårt att vara "barnslig på franska" när föräldrarna är i närheten... Så vi gick upp på hans rum så pappan kunde jobba mer ifred. N badade sedan utan problem och vi ritade sedan ett tag innnan pappan kom upp och tackade att jag hade tagit hand om N. Jag fixade mig i ordning och träffade sedan farmor och bror vid deras hotell och vi gick och åt musslor och pommes - moules frites! Gott och typiskt franskt! Bror kände sig inte så bra så vi gick hem till deras hotell och en kvart senare åkte jag hem till mig. Berättade för värdföräldrarna att jag stannar hemma i Nantes nästa helg, åker inte med de till kusten det vill säga.
Nu ska jag sova, onsdag imorgon :(

Såhär mörkt var det 7.50 imorse när jag väntade på spårvagnen!
Shoppingcentret Atlantis hade precis öppnat!
Elefanten, lika häftig varje gång.
Lunch, galetten ovan och crêpen nedan.
Bror posar på väg till kyrkogården. Nedan farmor som läser turistguide.
På restauranten lade folk små cent i väggen!
Moules frites!

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR