Torsdag

Jag vaknade vid åtta och en kvart senare knackade mamman på min dörr och sa att hon skulle åka till jobbet. Jag gick ned och N såg ett avsnitt av barn-tv innan vi gick till skolan. Det gick verkligen helt utan problem, så himla bra! Jag gick hem och åt frukost, fixade mig och tog sedan bussen till stan. Monoprix blev första stoppet där jag köpte en brödkavel till kanelbullebakandet imorgon och bullformar. Även ett par hörlurar då mina gått sönder.
Jag passerade H&M och såg att de har rea så dit ska jag imorgon. Jag tog ut pengar till franskakursen och åkte sedan hem. Jag köpte en fransk modetidning för 1 euro som jag läste lite snabbt.
Jag hämtade sedan N och vi åt lunch. Han ville sedan se ett till avsnitt av Peppa Pig men jag sa att det var dags att gå till skolan. Han blev arg/ledsen/sur då och sa NON. Lite smått övertalning senare var vi påväg till skolan, i god tid idag också. Jag lämnade honom där och gick till franskakursen. Endast fem stycken på torsdagens lektion vilket är wonderful. Vi gjorde olika saker bla. en svår hörövning.
Vi diskuterade sedan olika saker och kom in på att barnaga är tillåtet här. Julia (USA), Annelise (Brasilien) och Doriselva (Bolivia) sa att det är lagligt även i deras hemländer. Jag och Rike (Tyskland) satt med hakorna i golvet, så förvånade eftersom det är olagligt i Sverige och Tyskland. Franskaläraren sa att hon inte kunde tänka sig något annat sätt, det är så barn är och ska bli uppfostrade och det är så de lär sig menade hon. Vi blev ännu mer förvånade. De ger ofta barnen en "fessée" vilket innebär "smisk" på rumpan/handen/armen men det är även lagligt att örfila barn. Det sker överallt och läraren menade att ALLA gör det i Frankrike. Alltså VA?!

Jag hämtade sedan N när lektionen var slut och vi stannade hemma i 20 minuter innan han cyklade till parken och jag sprang efter. På vägen dit gick en kvinna på trottoaren och N dök sedan upp i full fart på cykeln med mig springandes efter. Hon stannar då och skriker "Arrête!" åt honom. Jag står där och förundras över hennes plötsliga agerande. Hon berättade då att hon trodde att N hade cyklat ifrån mig, att det var därför jag sprang. Jag skrattade och sa att det är enda sättet att hänga med, att springa efter. Vi fortsatte och cyklade/sprang runt i kvarteren.
Hemma tog han sitt bad men ville absolut inte gå ur badet sen. Tog väldigt lång tid... När han väl gjort det och klätt på sig sin pyjamas sa han på franska: "Förlåt Mikaela att jag inte lyssnade på dig när du sa att jag skulle gå ur badet..." Gav honom en kram och sa tack N, du är väldigt snäll.

Jag förberedde middagen snabbt och 19.30 kom mamman hem. Vi åt middag och pratade massor, mamman och jag. Vi satt kvar och jag berättade om svenska och Sverige när N såg på Madagascar. Vi pratade massor verkligen och det känns en än gång så skönt att det går så bra att prata med föräldrarna. Jag pratade med min farmor sedan på Skype och gick sedan upp till mig. Pappan kom hem vid elva efter jobbresa sedan i måndags.
Nu ska jag sova, god natt!

Kommentarer
Postat av: Caisa Källgren

åh vad mysigt att bo i frankrike! :D

Svar: det har sina fördelar, helt klart :D
/Mikaela Åhlén

2012-10-05 @ 16:47:59
URL: http://caisas.itgirls.se/
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR