Fredag

Trött idag igen. Har jag den där sömnsjukdomen eller vad?
Jag vaknade vid åtta imorse, utan att ha ställt alarm. Say what? Gick då in på SR Play appen på mobilen och lyssnade på lillebror som kommenterade lärarlönerna i radion. Stolt syster. Jag hörde sedan värdfamiljen vara i full gång i att komma iväg till jobbet och skola så jag tänkte ligga kvar i sängen tills att de gått hemifrån. Och jag kunde ju blunda lite... Nästa gång jag tittade på klockan var den 9:50. Bravo.
Jag åt en snabb frukost, snabb dusch och snabb fix innan jag spontant bestämde mig för att åka till södra Nantes, precis vid floden Loire och innan ön île de Nantes. Detta är bara två stationer med spårvagen från "t-centralen"/Commerce. Dock har jag aldrig varit i de områdena, har hört att kvarteren runt omkring (Hotel Dieu) ska vara riktigt fina. Bredvid ligger Nantes enorma sjukhus också. Jag hoppade av precis innan bron vid Loire-floden och satte mig vid kanten på en mur och läste Alex Schulmans bok "Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött". Jag hade inte så mycket tid utan satt där i 40minuter och läste och åt plommon. Så fint. 26 grader och sol gjorde inte saken sämre... Jag satt länge och bara tittade ut över floden, på île de Nantes som såg så mysigt och en aning lantligt ut och kände mig så glad, så lycklig att vara här i Frankrike. Det kom sedan två tjejer som frågade mig om vägen till någon gata, om jag visste var den låg men tyvärr kunde jag inte hjälpa dem. Men faktumet att fransoser kommer fram och frågar mig om vägen gör mig glad.

Jag tog spårvagnen hem och hämtade N i skolan och han åt lunch, jag var inte alls hungrig så jag tittade på. Småproblem uppstod men jag fixade dem rätt lätt, ingen fara alls. Vi kom iväg till skolan i god tid igen, innan dörrarna hade öppnats dessutom. Jag tog spårvagnen till franskakursen sen och mötte Nino (Georgien) på spårvagnen. Vi tog sällskap till franskan och hade lektion i två timmar. En hel del var svårt idag, det känns dock bra så att man betalar för något som man inte har helt koll på. Jag pratade sedan med läraren och har nu minskat antal timmar i veckan från 6 timmar/vecka till 4 timmar/vecka. Nu har jag bara lektion på måndag eftermiddag och torsdag eftermiddag. Skönt att ha tisdag och fredags eftermiddagarna lediga! Och jag känner att jag lär mig så mycket ändå, så två dagar räcker.
Jag tog spårvagnen hem och hämtade N och eftermiddagen spenderades i trädgården där vi spelade fotboll och läste sagor. Han tog sedan sitt bad och runt 19.45 kom föräldrarna hem och stannade i en kvart innan de gick ut för middag och bio! Jag och N åt middag själva, sedan blev det Peppa Pig och god natt. Runt 21.30 började vi nattningen och den var väl klar en halvtimme senare men han sjunger så länge. Nu har det varit tyst i 10 minuter så gissar att han sover! :]  Funkar väldigt bra att vara barnvakt, nemas problemas.

Jag har fått veta att de bygger verkligen supermycket här i Nantes just nu, därav... vad heter det? Lyftkranar?
Detta är centrala Nantes. Ändå ser det lite lantligt ut.
När jag satt på muren såg jag en ödla som var minst två decimeter lång. Gissa om jag vände mig om konstant för att se att ingen närmade sig mig...
Ah oui, moi. Älskar mina nya solglasögon, nu får mina Rayban stiga åt sidan för dessa från H&M för 7,95 euro som jag köpte igår. Love it.

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR