Lördag

Ledig dag. Ni kan knappt ana hur skönt det var att känna att jag kunde dra mig i sängen hur länge jag ville. Dock vaknade jag runt halv nio av kyrkklockorna (50meter från huset). Jag hade oturligt nog öppnat fönstret igår för "åh vad bra med frisk luft". Ja så jag vaknade av klockorna och eftersom det var helg varade det i säkert 20 minuter. Tack och lov hörs de inte lika mycket när fönstret är stängt.
Runt klockan tio orkade jag gå upp ur sängen och åt frukost. Fixade mig och åkte sedan till Carrefour (mataffär) och handlade lite sminkborttagningsmedel, schampoo och balsam. Mataffärerna är verkligen galet stora här och har ALLT, känns nästan som Usa. Jag åkte hem och lämnade sakerna och åkte sedan till Centrum med spårvagnen.
Jag mötte upp min värdfamilj och vi fixade lite till mitt busskort. Efter det mötte jag upp Johanna (au pairen från Tyskland) och vi gick och åt lunch. Det blev en pizza slice och coca cola light (upptäckt att jag typ är beroende av cola light, not good). Vi satte oss vid fontänen vid Place Royale och åt. Cirka 22 grader och lite molnigt väder. Efter ett tag kom cirka 10 personer med en irländsk flagga, vissa var utklädda och andra hade rosa tshirts med text. Jag gissar på att det var någon "nollning" till Universitetet (det finns ett stort uni med 50 000 studenter varav många internationella här i Nantes). En utklädd, rätt full kille kom fram och sa massor på franska och jag svarade: d'accord d'accord = okej okej. Antingen var det ett bra svar för han ifrågasatte inget eller så var han bara full :] Han sa sen till oss, ni ska nog akta er för vi kommer att spruta vatten.
De hade sedan lekar vid fontänen, sprutade vatten, vin och öl. Kolla på bilderna nedan, sjukt! Polisen kom förbi, stannade och pratade. Jag och Johanna blev förvånade och sa båda att i Tyskland och Sverige skulle det nog inte varit okej. Sedan kom ett par andra, med en annan flagga, ingen av oss kände igen den. Under hela eftermiddagen såg vi Canadas, Belgiens, Brasiliens och Nya Zeelands flagga. Vet inte vad de var, vad de gjorde eller så men det var rätt kul att se. Min chansing är att det var en nollning och att de var studenter till Erasmus programmet.

Vi gick och kollade i en del affärer och mötte sedan upp Rike. Fortsatte shoppingen lite och sedan glass igen på bästa stället, samma som i lördags. Kollade i lite flera affärer, finns verkligen massor här! Sedan blev det H&M och jag köpte ett par skor och en blus/tröja/tshirt. Visar senare! Vi sa hej då och jag åkte hem. Duschade hemma och tog en powernap, ganska så väldigt trött. Min värdfamilj kom hem cirka en och en halv timme senare och vi åt middag. Lax, potatis och morötter samt fransk cider. Vi har suttit och pratat franska konstant i två tre timmar. Känns så himla bra allting!
Nu ska jag se lite SATC och sedan sova.
Så kul, svenska mackor, sånt där, vad heter brödet? Kan verkligen inte komma på namnet men ni vet säkert! (EDIT: tack anonym, polarkakor.) Det fanns med lax också men de var slut, typiskt svenskt.
Place Royale.
Alltså ja, här ser ni vad de gör........
Ja, världens godaste glass på AMORINO.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Liknar polarkakor eller ? De "svenska mackorna"

Svar: tack! helt glömt bort namnet!
/Mikaela Åhlén

2012-09-02 @ 00:08:29
Postat av: Bea

Haha, helt klart nollning! Du ska bara se vad folk hittar på här (folk=jag tyvärr..). På tisdag har vi uppdrag, och det är något som vi ska utföra inför allmänheten. Kommer bli sjukt roligt (och ganska kladdigt tror jag??). Förhoppningsvis kommer det upp en massa bilder från det sen, skickar länk på FB!


Svar: None
/Mikaela Åhlén

2012-09-02 @ 21:13:18
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR