Måndag

Så var det en ny vecka igen! Igår kväll/natt var det storm här, blixt och åska och regn.
Idag, vaknade jag fem minuter innan alarmet ringde klockan åtta och klädde på mig. Mamman åkte tio minuter senare så jag hjälpte N att borsta tänderna innan vi gick till skolan. Läraren var "snäll" mot mig idag, hon sa: bonne journée! Jag gick hem och åt frukost, duschade och fixade mig innan jag tog bussen till stan och köpte några coca cola light flaskor, samlarkollektionen med Jean Paul Gautier, jag samlar på såna nämligen :] 
Jag mötte sedan upp Rike och vi gick till Madame Blå, ett skandinaviskt café som vi upptäckte igår. När vi kom in så frågade ägaren, Birgitta, om vi var från Norden? Jag svarade på svenska och helt plötsligt stod vi och pratade danska och svenska! Så himla kul och jag måste erkänna att det börjar bli en aning svårt att hitta de rätta orden på svenska. Det tar längre tid att formulera sig på svenska än på engelska till exempel! Engelska känns som mitt modersmål eftersom jag använder det varje dag, pratar engelska med Rike till exempel och jag behöver inte tänka på vad jag ska säga på engelska. Det kommer automatiskt!
Iallafall, så himla kul att prata svenska i verkligheten förutom Skype då, det var 6 veckor sedan jag pratade svenska "i verkligheten". Ni anar inte hur ofta jag stavar fel eller skriver grammatiska fel på svenska här i bloggen när jag skriver mina inlägg. Helt sjukt att det är så efter bara 6 veckor. Birgitta, hon som äger stället, var jättehärlig och sa att det är många skandinavier som kommer till caféet/restauranten och även fransoser! Även den svenska konsuln här i Nantes besöker ofta och i november är det en Skandinavisk festival här! På torsdag ska jag till Madame Blå och hänga, ser fram emot det redan :)
Vi tog sedan spårvagnen till Norra Nantes, till ändhållplatsen Marcel Paul där det är massor av affärer. Vi letade efter en särskild affär, en märkesoutlet men hittade den inte. När jag och Rike gick på trottoaren passerar tre killar oss, vi passerar dem på ena sidan och de säger "très belle" = mycket vacker och drar handen genom mitt hår när vi passerar. Jag hinner inte reagera, är väl i chocktillstånd. Alltså vem gör så? Nu har jag två alternativ, färga håret mörk eller raka av mig allt. Får ofta höra att det är "exotiskt" med mitt långa blonda hår som går till naveln nu. Behöver terapi, nej men kul att någon drar sin hand genom mitt hår på gatan.
Vi tog spårvagnen till en station från mig, planen var att köpa lunch så vi köpte varsin baguett, sjukt billigt. De fanns för mellan 1-3 euro och riktigt goda. Vi gick hem till mig och satt och åt våra baguetter. Tog sedan spårvagnen till franskakursen och var där i två timmar innan jag hämtade N i skolan och vi var hemma. Det ösregnade i eftermiddags så vi stannade hemma, N är också hostig så vi var hemma och lekte, sjöng, läste sagor, byggde och skojade tills han badade och mamman kom hem. Vi åt middag och sedan satt vi och pratade en hel del innan jag och N lekte på hans rum. Jag har varit hos mig ett tag nu och ska snart sova har jag tänkt, sjukt trött. Blir väl ett avsnitt SATC innan...

När jag promenerade i centrum idag, "Husqvarna - la qualité SUÉDOISE" haha.

Har inte några bilder från idag, så ni får en bild på min baguette som var godare än den ser ut :]

Kommentarer
Postat av: el plátano

MEN VARFÖR UPPDATERAR DU INTE. JAG KOMMER FÅ ABSTINENS!!!!! Lär ju dröja en vecka innan jag får läsa din blogg liksom. :c

Svar: hhahahahhahahahha bananus
/Mikaela Åhlén

2012-09-25 @ 20:56:52
Postat av: beatrice

Hahahaha vilken rolig incident med håret!! Du kanske hittar din äkta man i Frankrike, gifter dig rikt och lever lyckligt i alla dina dagar :D fassst det kanske bara är min dröm när jag åker till Tyskland, hahaha

Svar: hahaaha så fruktansvärt verkligen xD haha who knows? good luck;D
/Mikaela Åhlén

2012-09-26 @ 00:11:19
URL: http://beaboy.blogg.se
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR