Måndag

Vaknade 8.30 och tio minuter senare skypade jag med fina Bea. Riktigt bra start på dagen! Jag tog mig sedan ur min sköna säng och gjorde frukost som åts samtidigt som jag såg på fransk tv. Fixade mig i ordning och svarade sedan på lite mejl. Värdmamman ringde mig vid frukosten och frågade om jag kunde vara jättesnäll och ge N sin hostmedicin vid lunchtid i skolan eftersom de inte får göra det. Visst sa jag och runt 12.30 gick jag till skolan. Planen var att göra något på förmiddagen men jag orkade inte. Behövde lite tid att göra ingenting.
Jag gick iallafall till skolan och stod utan för de 2-3meter höga staketet. Dörrarna var låsta. Attans tänkte jag och ringde värdmamman. Hon berättade för mig att det fanns en porttelefon som jag kunde ringa på. Sagt och gjort. "ja hej jag heter Mikaela och jag är au pair åt N som är i klass ...... och jag har blivit ombedd av hans mamma att ge han hostmedicin." sa jag på franska. Dörrarna öppnades och jag gick sedan in till hans klassrum. Hittade dock endast hans lärare i klassrummet så jag frågade var N var. Det visade sig att de var kvar i matsalen och jag gick då dit efter att ha frågat läraren om var matsalen var.
När jag kom dit såg jag hans klass och några lärare/barnskötare gå med hans klasskamrater och sedan såg jag N. Han såg mig direkt och han ropade: "MIKAELA!" och så kom han springande mot mig. Lärarna ropade/skrek "N du stannar här! Vi ska gå i led, hand i hand till klassrummet." Jag sa till honom att jag skulle följa med till klassrummet och han sa hela tiden: "följer du med mikaela? hålla handen? du kommer med oss va?" Så sött. Jag gav honom hostmedicinen och sa att vi ses snart, att jag skulle hämta honom senare och han blev så glad då. 

Jag gick hem och precis då kom posten förbi. De plingade på dörren och jag sprang ned och öppnade och fick ta emot paketet som faktiskt var till mig! Jag hade beställt en väska från Asos förra veckan nämligen. De skickade den i torsdags och den kom idag. Så smidigt med hemleverans och gratis frakt! Så roligt också när brevbäraren sa "ett paket till mikaela ahlen?" jag: "ja det är jag!" De säger alltid "ha en bra dag", så trevligt. 
Jag tog sedan en promenad bort till nästa spårvagnshållplats och där såg jag detta med att affärerna har stängt på eftermiddagen. Gick även till Carrefour och köpte lite enkel lunch där även detta hände. Jag väntade på spårvagnen och mötte upp Rike och vi tog spårvagnen till franskaskolan. 
Det var en hel del som jag inte hade koll på, skönt att veta att man betalar för att lära sig, inte repetera. Vi gjorde sedan en diktamen, vi skrev det läraren sa, och hon ville verkligen ha NOLL fel. Hon kollade snabbt igenom dem och skulle rätta till nästa måndag. "Det här var ju inte dåligt Mikaela" sa hon till mig. Och hon var inte ironisk :]
Jag åkte hem och hämtade N i skolan och vi gick hem och han åt sitt mellanmål. Vi gick, eller ja han cyklade till parken och vi var där en stund innan vi cyklade/gick hem och han tog sitt bad. Föräldrarna kom hem och jag pluggade lite franska innan vi åt spagetti carbonara till middag. Jag gick upp till mig efter middagen och läste bloggar och pratade med mamma i 40 minuter på Viber. Nu ska jag straxt sova! 
Bonne nuit!


Åt en pain au chocolat på vägen till franskakursen. Jag har bestämt mig för att hitta den bästa i Nantes, precis som Rebecka försöker hitta den bästa Döner-kebaben i Frankfurt. Den här var från ett bageri där allt såg så gott ut. 90 cent kostade den vilket är ett bra pris. Gjord på smör vilket kändes i smaken. Men på tok för mycket smördeg, hälften hade verkligen räckt! Det var en aning för lite choklad och den var en aning för mörk för min smak. 2/5. Tänker inte äta den igen, jag åt knappt upp halva eftersom det var för mycket deg.
Formfranska på Carrefour, det syns inte på bilden men brödet är VITT. Det är vitt som snö och vitt som mjölk. 

Här har ni Frankrikes godaste mackor. Polarkakor med skinka och chèvre. Alltså så goda! Gillar att de heter "le suédois"!

Var tvungen att fota detta. Det är ett vanligt mellanmål i Frankrike. Vet inte riktigt namnet men det är som pain au lait (mjölkbröd/tekaka/korvbröd) med rinnande choklad i! Helt sjukt. Kan det bli mer franskt?


Kommentarer
Postat av: Rebecca

Haha, vad roligt att du gillar mina döner-inlägg så mycket att du tagit egen inspiration! Blir spännande att se om du hittar någon femma. ;)

Svar: haha ja precis x) ja detsamma!:)
/Mikaela Åhlén

2012-09-20 @ 14:38:41
URL: http://backaintepaback.bloggsida.se
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR