Måndag

Vaknade klockan åtta imorse och följde med N till skolan tjugo minuter senare. Läraren kindpussade honom, SÅ OLIKT Sverige! Där tar man i hand bara... Iallafall, jag gick hem och åt mina två sista tunnbröd till frukost. Såg sedan en del på filmen "The Dictator" haha. Runt klockan elva fixade jag mig och mötte upp Rike i centrum. Äntligen hittade jag brevpapper att skriva på! Eller ja, kuvert och riktigt randigt papper. Så nu har jag skrivit 3 A4 till farmor. Ska förbi posten imorgon och köpa frimärken, så jag har för ett tag framöver. Vi köpte lunch på Monoprix, de har allt från mat till kläder. Till lunch idag blev det tabulle (couscous) med mozarella och tomater i pesto. Det gick på cirka 3,50 euro, cirka 32 kronor. Billigt igen. Vi åkte hem till mig och hon fick se hur jag bor för första gången. Vi åt lunch hos mig innan vi tog spårvagnen till franskaskolan. Idag var det så mycket bättre!! Så mycket mer lämplig nivå för mig kändes det som. Vi var nog åtta stycken, Sverige (jag), Tyskland (Rike), England, Mexico, Nederländerna, Polen, Georgien och Tjeckien. Men läraren kändes väldigt typisk fransk, en aning sträng och hon ni:ade oss. Typ: "Mikaela, skulle ni kunna börja läsa texten?" Kändes riktigt konstigt. Jag tog sedan spårvagnen hem efter två timmars franska och hämtade då N. Vi var hemma och lekte + han tog ett bad innan föräldrarna kom hem. Vi åt middag runt åtta och den är precis färdigäten nu, dessa franska mattider... Nu ska jag se klart filmen! Bisous.


Detta hittade jag på bokaffären vi var i idag! En svensk-fransk ordlista! För att lära sig franska, vem gör det här i Nantes?!
På väg till N's skola, kyrkan som väcker mig varje morgon till höger i bild. Gillar "mina" kvarter, de är riktigt mysiga och trevliga! 

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR