Numéro un

Ny kategori! Jag kommer skriva här något franskt som jag lärt mig, något typiskt franskt eller något franskt ord som används ofta.

Descendre [dässandre] = gå (åka) ner, gå (stiga) av, härstamma, bära ner, sänka ner.

Jag vet verkligen inte hur många gånger per dag som jag använder mig av detta ord. Jag säger till N: "On va descendre?" = Ska vi gå ned? Så praktiskt hela tiden. Det roliga är att jag visste inte ens vad ordet bettyde innan jag kom hit. Men från första dagen användes det direkt och eftersom N har sitt rum på andra våningen blir det den fransen ofta. Även som "vi går av spårvagnen" och "vill du lämna bordet?" funkar med descendre. Riktigt användbart det vill säga.

Kommentarer
Postat av: Liborius

tack du:)

2012-09-11 @ 16:53:35
URL: http://liborius.blogg.se
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR