personal stuff

Gör ett lite mer personligt inlägg, eftersom alla andra handlar om vad jag gör om dagarna...

Den 8 juni i år tog jag studenten från det samhällsvetenskapliga programmet med språklig inriktning. Efter tre väldigt bra år så ville jag inte börja studera direkt, jag ville ut och upptäcka världen, det som finns utanför Sverige. Med tanke på att jag har läst franska i sex år och att jag redan i ettan på gymnasiet ville åka som utbytesstudent till Frankrike så kändes valet ganska självklart. Jag gjorde en del sökande på internet efter en familj att vara Au Pair i och jag hittade sedan en som verkade väldigt bra i staden Nantes i västra Frankrike. Jag hade ingen aning om vad det var för stad, jag visste verkligen ingenting om staden men familjen kändes rätt, så jag bokade en enkel flygresa till Paris efter elva dagars kontakt. Under sommaren så jobbade jag på Ica Maxi och det kändes en aning tufft att lämna den arbetsplats som jag trivdes så bra på. 
Den 13 augusti lämnade jag Gotland, ön där jag bott sedan 1999 tillsammans med min familj. Ön som jag tillbringat så mycket tid på, ön som jag älskat och hatat, ön som var och är mitt hem. Det var med blandade känslor som jag gick ombord på båten, innan hade allt känts så bra men att säga hej då till dem som man tycker om allra mest, det är riktigt tufft. Två dagar senare landade jag i Paris och tog mina 68 kilo i bagage på flygbussen till Gare Montparnasse och sedan var det bara att vänta där i tre timmar på tåget som skulle ta mig till mitt nya hem, Nantes.

Sedan dess har det varit som en berg-och-dalbana, ibland riktigt bra och ibland har jag längtat hem väldigt mycket. Efter 33 dagar i Frankrike trivs jag som fisken i vattnet, superbra. Jag bor hos en jättetrevlig familj och jag är så nöjd att vara här. Faktumet att jag är i Frankrike, lär mig franska och njuter av 25-30 graders värme varje dag och samtidigt läser jag om att det regnar och är betydligt kallare på Gotland. Jag kan inte låta bli att le då.

Jag har hunnit uppleva väldigt mycket under mina 33 dagar här och tänk vad mycket jag kommer hinna se och vara med om under tio månader här!


Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR