Lördag den 27 april 2013 - London

Vi vaknade runt 8.00, åt frukost och jag packade ihop allt mitt. När jag påbörjade min resa hade jag en liten kabinresväska och i den låg en stor ryggsäck. Den var nu full, likaså rullväskan... Vi gick sedan och checkade ut och jag lämnade in mina grejer och fick ett kvitto på det samt att jag skulle betala 4£ senare och det la jag i plånboken, tillsammans med nyckeln till min resväska. Vi tog då tunnelbanan till Marble Arch, Sara ville shoppa då hon bara hade en dag i London och jag hakade på. Vi började då på Primark vid Marble Arch men gick snabbt ut, det nya vid Tottenham Court Road är så mycket bättre [TIPS!] Därefter gick vi in på New Look och för mig blev det en klänning, rätt otippat. Vi fortsatte längs Oxford Street; Boots, River Island, Urban Outfitters, Office, Top Shop, Muji och sedan kom vi till det andra Primark. På Top Shop hade vi köpt med oss god frozen yougurt.
Jag vet inte men jag tror det var att vi båda var rätt trötta men vi skrattade så mycket, hittade en rolig tshirt och stod seriöst och skrattade i fem minuter åt den. Eller så var det kanske att de beskrev vår Nantes-tid så mycket. Lite mer än en timme senare, runt 15.30, så kom vi ut därifrån, gick till Café Nero då vi behövde något att äta och dricka. Jag betalade och bar ned min plånbok på brickan då jag inte hade plats att lägga ned den i min väska och därefter la jag den på bordet. Jag drack en smoothie och åt en brownie. Sedan började vi att fixa om i våra shoppingpåsar, vi hade båda köpt varsin strandväska för att kunna transportera hem all shopping i. (Tänk då att jag även hade en resväska samt en ryggsäck på hotellet...............) Runt klockan 17 så behövde Sara gå så jag följde med henne. Först tänkte jag ta en busstur och bara åka runt i London men jag tänkte att jag skulle följa henne till tåget och sen ta en buss. Sagt och gjort, vi tog tunnelbanan från Oxford Circus till King's Cross, gick genom de olika terminalerna och letade länge. Samtidigt hittade vi Plattform 9 3/4 och tog bild där. Vi fortsatte sedan och gick till St Pancras och där sa vi hej då och att vi ses om två veckor då hon skulle till Scottland med sin värdfamilj.

Jag gick sedan till Boots för att köpa något och när jag skulle betala så upptäckte jag att min plånbok inte fanns i min väska!! Alltså paniken där. Kassörskan blev sur när jag sa att min plånbok var borta och hon var tvungen att ta bort det. Jag sprang då till toaletterna där jag varit innan, ingenting där, till Lost&Found, ingenting där. Jag ringde sedan min bank i Sverige och spärrade mitt kort och ringde även Sara. Jag tog tunnelbanan tillbaka till Café Nero men de hade inte sett något... Jag åkte sedan tillbaka till St Pancras tågstation, frågade igen men inga nyheter... Jag ringde sedan min kompis som bor i Paris och förklarade och hon lovade att möta mig vid Porte de Maillot morgonen därefter eftersom jag skulle komma fram där och sedan åka från Porte d'Italie, på andra sidan staden... Dessutom hade jag då inga pengar till en metro biljett i Paris... Jag ringde sedan pappa, han frågade "hur är det?" och då brast jag ut i gråt. Säkert femte gången som jag grät då sedan jag upptäckt att min plånbok var borta. Oj oj oj. Han lovade att föra över pengar på min mobil så jag hade möjlighet att ringa från den. Jag gick och frågade igen om de hittat något och de sa att jag skulle göra en polisanmälan men jag hade inte tid med det.
Jag tog tunnelbanan till Queensway, gick till hotellet och brast även där ut i gråt. Jag hade inte mitt kvitto för väskan eller 4 £. Jag stod och förklarade i några minuter om hur mina väskor såg ut och hon var snäll och gav ut dem när jag visat mitt pass. Jag pratade en del med henne och berättade hur det hade gått till och vad jag kunde göra. När jag sedan såg på klockan så var den 20.40, bussen skulle gå från Victoria vid 21.30 och på biljetten skulle man vara där i en timme innan (detta hade dock aldrig gällt i Bryssel och i Paris). Så jag skyndade mig till Bayswater med all min packning... En handväska, en strandväska, en stor ryggsäck och en resväska. Men vid Bayswater (där jag kunde åka direkt till Victoria) var stationen under "working" under helgen så jag sprang till Queensway, åkte till Oxford Circus och räknade minuterna mellan stationerna. Där åkte jag direkt till Victoria och sprang emellan, letade samtidigt efter en skylt "Couch station". Tack och lov hittade jag den direkt men det var en bit att gå. Jag var vid min "gate" vid 21.15, en minut senare kunde man gå ombord. Men då fick jag höra att man skulle ha ett boarding pass så jag fick skynda mig till den kön. 21.25 var jag på bussen, 5 minuter innan avgång. Min biljett var dessutom i min väska som var låst men tack och lov hade jag reservationsnumret sparat på mobilen. Jag somnade nästan direkt efter jag pratat med mamma, runt 22.00.

Så roligt! Den här restauranten låg precis vid mitt hotell.
Utanför stod denna cykeln!
Restaurantens namn...
På Café Nero, massa shopping. Och vad ligger till höger på bordet? Jo min plånbok. Säkert där den blev stulen...
Plattform 9 3/4!
På väg till Victoria station runt 20-tiden.
Sista bilden från London, hej då älskade stad. Ses snart.

Kommentarer
Postat av: Dainty Decibel

Bodde du nära craven rd?
Ser ut som dt på en av bilderna men jag minns inte exakt hur det såg ut där...
kram

Svar: Ja alltså hotellet låg väldigt nära Queensway och Bayswater. Jag kollade på Google Maps och det ligger även nära Craven Road, fint område iaf! :)
/Mikaela Åhlén

2013-05-02 @ 08:13:19
URL: http://daintydecibel.blogg.se/
Postat av: maria

Hej
Jag är en ny läsare
Hur är familjen du jobbar hos?
Har dom varit sjyssta

Kram Maria

Hur många barn har du hand om ??

Svar: Familjen är verkligen toppen! Kunde inte hittat en bättre! Det är en pojke på 3,5år, allt är verkligen så bra och hela året här har varit så bra. Kolla i arkivet "Frågor & Svar", där finner du alla svar :)
/Mikaela Åhlén

2013-05-02 @ 08:16:57
URL: http://www.iahoglund.blogg.se
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR