Jeudi - une journée à Paris

Jag vaknade vid 8.30, hörde att N redan var vaken och nere med sina morföräldrar. Jag fixade mig i ordning, duschade och gick ned vid nio och då hade mormodern redan åkt till sitt jobb. Jag åt frukost, gick sedan till N och morfadern som såg på tv och så gick N och jag upp, han klädde på sig och vi gjorde oss klara för avfärd.
10.30 åkte vi hemifrån för att åka till Cité nationale de l'histoire de l'immigration (museum om invandring). Det har tidigare varit ett museum om kolonier men då Frankrike inte har några riktiga kolonier kvar så har det blivit museum om invandring istället. Sådär, dagens historialektion klar. Byggnaden är jättevacker och även inuti. På undervåningen är det gamla akvariumet kvar och det var det vi skulle besöka. Vi var framme vid 11.20 och utanför träffade vi N's farmor och farfar som jag aldrig träffat förut. De ni:ade mig och det känns så konstigt... "Hur trivs ni i Nantes?" "Längtar ni ofta hem?" Franskans politess alltså... Iallafall, vi gick in och gick runt vid akvariumet i drygt en och en halv timma. Det var rätt intressant faktiskt! Jag frågade N's morfar om jag kunde få stanna kvar i Paris under eftermiddagen då N ändå sover sin siesta. Han sa att det var inga problem och han gav mig två biljetter med metron och en med RER-tåget hem. Snällt!

När vi kollat klart gick vi fem till en pizzeria, "Pizza Cosi", där vi åt pizza - en Reine för mig. Vi pratade en del och de betalade för mig när jag var på toaletten med N, snällt igen :] Vi gick sedan och skiljdes åt vid 14.30, jag frågade morfadern när jag skulle åka hem och han sa "bara du är hemma innan 2 inatt, annars kommer du inte hem." Jag sa dock att jag skulle vara hemma till middagen. Jag tog sedan metron från Porte Dorée till Reuilly-Diderot där jag bytte linje och gick av vid St-Paul. Där strosade jag omkring ett bra tag, promenerade i Marais kvarteren som jag gillar så mycket. Jag hittade sedan det Svenska Institutet och funderade på att gå in och ta en svensk fika. Men när jag tittade på klockan upptäckte jag att den var strax efter 15 och jag planerade att börja dra mig hemåt runt 17-tiden. Och inte ville jag ägna tid åt en svensk fika när jag kunde ta vara på mina timmar i Paris, nej nej, så jag fortsatte min promenad i Marais. En svensk fika kan jag överleva utan.
Jag tog efter ett tag metron från Hôtel de Ville till Franklin Roosevelt där jag bytte linje och åkte till Trocadéro. Där gick jag av, gick till esplanaden och kollade ut över Eiffeltornet. Alltså hur vackert är det inte?! Jag promenerade där ett tag, bland alla försäljare som ska sälja små eiffeltorn och tog sedan tunnelbanan från Bir-Hakeim till Charles de Gualle Étoile (Triumfbågen) och började gå Champs-Élysées neråt. Jag gick in på H&M då jag läst att Swedish House Mafia ska släppa (har släppt) en kollektion
men hittade inget. Jag gick till McDonalds för att en coca cola light och sedan fortsatte jag. Blev till slut ett stopp på Starbucks vid 17.30-tiden. Jag tyckte mig höra svenskar men jag kunde inte identifiera det, alltså vad händer med mig?! Jag kan inte längre känna igen mitt eget språk. Efter ett bra tag hörde jag att de ena pratade norska och de andra danska, tror jag... Jag fortsatte sedan, tog metron vid Franklin Roosevelt till Havre Caumartin där jag bytte till RER E vid Gare Saint Lazare och åkte hemåt.

Det var ett problem när jag kom fram vid 18.15, jag förstod inte vilken biljett jag skulle köpa och inte fanns det någon att fråga... Så jag chansade på en biljett och gick utanför stationen och fann direkt min buss. Jag gick på och tryckte in biljetten i "maskinen". "Ej giltid" stod det... Bussen åkte så jag struntade i det och hoppades på att det inte skulle vara någon kontroll. Isåfall skulle jag bara köra "dum turist- förstår inte franska". Morfadern hade sagt andra rondellen, där skulle jag gå av, men jag kände igen mig sedan vi åkte med bil och det var kanske fjärde rondellen då. Jag gick av vid rätt station, gick i tio minuter och fann rätt väg hem. Alltså mitt lokalsinne är bäst. Deras hund var ute och skällde en himla massa så jag ringde på ringklockan utanför grinden så morfadern kom ut och öppnade åt mig. Vi pratade lite smått innan jag och N gick upp för att han skulle ta sitt bad. Klockan var 18.50 när jag kom hem. N badade utan problem och vi gick sedan ned igen. Vi åt middag vid 20.15, kokta morötter och stekt kycklingfilé innan mormodern kom hem vid 20.30. Vi pratade en del innan det var dags för N att sova vid 20.50. Han sa att han bara ville att jag skulle läsa för honom, ingen annan. Vi har kommit mycket närmare varandra den här veckan, han gillar mig mer (än tidigare) efter denna vecka känns det som :] Vi läste, jag och mormodern och vid 21.30 sa jag god natt. Jag har sedan dess bloggat och, ja det är det. Nu ska jag strax sova, imorgon åker vi hem till Nantes.

Lite iphone bilder, laddar upp mer hemma i Nantes! Faktiskt överraskad hur bra fransoserna kunde skriva mitt namn på Starbucks :))))))))))


Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR