Parler de tout et de rien

Jag fick en kommentar om hur bra min värdfamilj verkar (OCH ÄR) och om det är så att vi pratar franska hela tiden med varandra eller engelska ibland. Svaret är då att det hela tiden är franska, som exempel är mamman  inte särskilt bra på engelska enligt henne själv faktiskt och jag är ju där för att lära mig franska, inte engelska. I början var det rätt svårt, första dagen när jag kom dit - bara franska. Hjärnan gick på full fart men det är något jag lärt mig. Nu är det så självklart, så enkelt när jag kommer innanför dörren i huset i Nantes att prata franska. Likaså när jag är med N så blir det att direkt när jag öppnar munnen så kommer franskan. På andra plats kommer engelskan och sist svenska.
Jag tänker faktiskt på franska och engelska och drömmer likaså på de språken. Jag kan inte komma på när jag senast drömde på svenska, det måste varit i november? Jag stavar fel på svenska också, grammatiken min är så dålig. Jag vågar knappt skriva långar texter som jag annars gillar att göra, på grund av att jag ska bli rädd för mina stavfel :] Tänk er själva, att gå från ett liv där man pratar svenska 24/7 till ett liv där svenska är ovanligt, att endast prata det några timmar på Skype varje vecka - det är min vardag. När jag träffar Sara är oftast någon annan med så då kan jag inte prata svenska, så vi pratar knappt svenska med varandra. Jag har också börjat nu med att skriva "kom ihåg listor" på franska, det går automatiskt.
Nu blev detta inlägg längre än vad det var tänkt, men aja, slutsatsen är att ja, jag pratar endast franska med värdfamiljen och tipsar er att göra detsamma med språk om ni har den möjligheten!

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR