Tisdag, tuesday, mardi, martes, dienstag & martedi

Jag vaknade vid klockan 8.30 då värdfamiljen var i full gång att lämna huset. 5 minuter till tänkte jag och blundade och nästa gång jag tittade på klockan så var den 9.50, där rök min planerade långpromenad haha. Jag gick upp, åt frukost, duschade, fixade mig, tog det lugnt ett tag och hämtade sedan N i skolan. Det vräkte ned men allt gick bra och vi åt varmkorv och stekt potatis till lunch. Vid lunchen sa han "s'il te plaît Mikaela chérie" jag frågade honom vad han sagt och han sa "s'il te plaît Mikaela que j'adore". Alltså hur söt är han?! Jag lämnade honom och gick hem, diskade och tog sedan spårvagnen till stan. Jag mötte Rike vid Commerce och vi gick till juicebaren. Blev en Mango Tango juice för 3.70€. Vi satt där tills klockan var runt 15 då vi gick till Place de Cirque och Rike tog sin buss hem.

Jag gick till Super U (som Ica) och köpte tråkiga, nödvändiga saker för drygt 12€. Som tandkräm, sminkborttagningsmedel, schampo och balsam och så. Så tråkiga saker att lägga pengar på... Jag tog sedan bussen hem, var hemma 15.50. Vid 16.25 hämtade jag N, han var så stolt över att visa sin kungakrona som han hade gjort. Vi passerade eftermiddagen som vanligt, han duschade och sedan såg vi Pippi Långstrump. Jag frågade om han ville se på svenska eller franska och han sa bestämt svenska haha. Vi tittade på det och mamman kom hem vid 19.00. Hon hade ringt under dagen, bett mig smsa vad det stod på tavlan att hon skulle handla och jag hade då bett henne köpa mörkt, fullkornsbröd, så det hade hon köpt. Seriöst orkar inte med baguette... -.-
Vi åt sedan spagetti med köttfärssås och hon frågade om jag hade mejlat min franskalärare i gymnasiet om någon i hennes klass kunde vara intresserad att ta över efter mig här som Au Pair. Jag sa att jag hade glömt det och att jag skulle göra det. Vi pratade en hel del och skrattade och jag frågade om jag kunde låna deras torkställning som de har i deras rum, den brukar annars vara nere men nu har de flyttat den till deras rum. Hon sa att hon hade också tänkt på det och att jag skulle få en egen, hon skulle förbi Ikea imorgon och köpa det. Pappan kom sedan hem, han hade varit och spelat squash, och han hade med sig "kompisen". Jag har träffat han innan en gång. De pratade en hel del och jag förstod allt utan problem men när mannan och N gick upp så kändes det lite konstigt, så jag gjorde en kopp te och gick upp till mig.
Rike skrev sedan till mig på Whatsapp om jag ville mötas upp och jag sa visst. Jag sa "bonne soirée" till familjen och "kompisen" och tog spårvagnen vid 21.35 hemifrån. Jag gick av vid Bretagne och gick för att möta Rike vid Place de Cirque, hon var tio minuter försenad så jag väntade där. Kallt var det...
Vi gick sedan till baren Delirium och satt där tills 23.15 då vi sa hej då.En kille från Indien som Rike mött förra helgen var där och hans mexikanska kompis så vi pratade en del med dem, vi skrattade en del åt det efter. Jag tog svårvagnen vid 23.30 hem. Jag var hemma vid 23.38 och ska strax sova!


Kommentarer
Postat av: Lina Carlsson

Förlåt om jag spammar dig med kommentarer, men jag måste få fråga en sak bara. Risken är att du redan har svarat på detta (har inte hunnit läsa ikapp än..), men jag kör ändå. Hur mycket får du i lön och hur många timmar jobbar du per vecka? Har nämligen ett erbjudande som jag inte vet är rimligt eller ej...

Svar: Haha ingen fara, bästa som finns är att få kommentarer ;) Fråga på :D Jag skulle tipsa dig om denna sida http://www.aupair-world.net/index.php/au_pair_program där står allt om regler, max antal timmar per vecka och lön och så. Jag får 80 euro i veckan (oftast 320euro i månaden) men de flesta av mina kompisar får runt 300 euro i månaden. Jag jobbar runt 25-30 timmar i veckan, oftast 25 timmar + är ledig alla helger. De betalar mitt busskort och försäkring i ett år också :)
/Mikaela Åhlén

2013-02-06 @ 13:19:12
URL: http://terranivium.blogg.se/
Postat av: Linnea

Jag håller med om att schampo och sådant är tråkigaste inköpet, och hos mig tar alltid allt sådant slut samtidigt, när jag har minst pengar dessutom....

Svar: Exakt samma för mig!!
/Mikaela Åhlén

2013-02-06 @ 19:21:10
URL: http://linneaifrankrike.blogg.se
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR