Årets sista måndag

Jag vaknade av mitt alarm runt 10. Upptäckte att det jag trodde natten innan, att värdfamiljen inte var hemma, stämde. De hade stängt av wifi så jag kunde fortfarande inte kontakta familjen hemma och berätta att jag kommit fram. Jag låg kvar i sängen ett tag och runt 11.45 tog jag en spårvagn till Commerce, gick till Stratto, ett café, för att använda deras internet. Blev lite frukost där också. I två timmar satt jag där, smsade med mamma på viber och berättade om allt. Skrev med några kompisar på Facebook och berättade om min situation, läs om den här. Jag gick sedan, aningen motvilligt då jag inte visste när jag skulle kunna använda internet igen, vidare. Jag gick bort förbi Place Graslin, genom de riktigt fina kvarteren och bort till Musée d'histoire Naturelle. Naturhistoriska museumet typ. Det kostade 2 euro och jag gick runt där i 45 minuter. Inte så jätteintressant men nu har jag besökt det iallafall! Gick sedan bort till den jättestora kyrkan Notre-Dame de Bon-Port, kolla bilder nedan! Gick in där och kupolen påminnde massor om Peterskyrkan.
Jag gick sedan genom kvarteren, bort till Cours Cambronne, dyraste gatan i Nantes att bo på tror jag. Satt på en parkbänk där, det är lite som en park. Jag fortsatte att gå och kom bort till shoppinggatan vid St Nicholas. Kollade på H&M och köpte ett par svarta jeans där för 19,95 euro. Hittade även en hel del annat som jag hoppas är på rea när den börjar om några dagar, här i Frankrike börjar den runt den 4 januari tror jag. Jag gick till Super U (som Ica) och köpte lite smått där. Jag tog sedan spårvagnen från Bretagne, det hade börjat ösregna så jag ville bara hem. Jag kom sedan hem och värdfamiljen var fortfarande inte hemma, kändes jättekonstigt. Jag var hemma runt 17, tog det lugnt, packade upp allt men imorgon ska det in i garderoben. Jag gjorde inte så mycket tills jag hörde runt 19.15 att någon ringde på dörren. Hörde N ropa "mikaela, c'est nous!" Jag gick ned och öppnade och såg värdfamiljen stå utanför med sina resväskor i regnet. De var väldigt glada, frågade massor om hur min vistelse i Sverige hade varit och så. Pappan gick iväg för att handla mat och mamman gav mig en julkapp, blev så överraskad! Det var en halsduk, en mössa och en fotoram. Jag sprang då upp till mitt rum, slog in N's julklapp och gav honom den. Han blev jätteglada och började genast leka med Brio-tågen. Vi pratade en hel del, mamman frågade om jag skulle ut men jag sa att alla jag känner här (sant) är bortresta under nyår. Pappan kom hem, det visade sig att mataffären var stängd. Mamman sa att de smsat och ringt mig flera gångerm, om att de skulle stanna några dagar tilll men jag har glömt min franska mobil i Sverige... Vi pratade en hel del och åt sedan middag, kokoskyckling med ris, och drack champagne. Jag berättade att jag fått den franska klassikern "Madame Bovary" på svenska i julklapp. Runt 22 somnade N och vi satt kvar i vardagsrummet. Jag visade dem bilderna från mina dagar i Sverige och de kollade sedan på hundar - planen var förut att köpa en katt, nu ska de köpa en hund. Vid midnatt drack vi champagne och skålade och jag gick en stund efter det upp till mig. Började se filmen "Puss" men somnade straxt därefter.

Söt affär.
Museumet.
Museumet.
Stenar/mineraler?
Majoriteten av utställningarna bestod av uppstoppade djur...
En av de viktigaste i Frankrike tydligen!
Utanför museumet. De hade tydligen en av de största ormsamlingarna i Frankrike?! Det var det detta museum var känt för också. Men min ormrädsla gjorde att jag tog en annan väg, för att inte passera den delen.
Mitt i Nantes, ett slott i tegel som visades sig vara ett stängt museum.
I den enorma kyrkan.
Cours Cambronne.
Place Graslin och operan.

Kommentarer
Postat av: Anonym

diggar skarpt bilderna på mineralen, haha!

2013-01-01 @ 12:19:18
Postat av: Anonym

så fina bilder
jag gillar speciellt bilden från blomsteraffären:)

Svar: thanks:)))))))))
/Mikaela Åhlén

2013-01-03 @ 09:24:59
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR