Coursuelles Sur Mer till Le Havre

Vi började morgonen runt 7.50, åt en stor frukostbuffé och sedan checkade vi ut. Först åkte vi till Port Winston där det fanns rester kvar från kriget i havet.
Även i Port Winston fanns ett museum och en souvenirbutik.
Så fint det i kursiv text.
Med bil åkte vi till en cidergård där vi gick in för att eventuellt köpa något. Det visade sig att de andra kunderna också var svenskar haha! Vi fick provsmaka pommau och calvados och köpte även lite cidre innan vi fortsatte. Efter det åkte vi till ett område där de enda tyska kanonerna fanns kvar. De var i nästintill befintligt skick, bara mer rost på dem.
Detta är i "kanonröret".
Efter det åkte vi till Omaha Beach, en av landstigningsstränderna och den amerikanska kyrkogården. Vi började först med museumet som var så intressant, om man har möjlihgheten att besöka det - gör det! Jag skrev i gästboken där.
Man fick skriva en liten kommentar och jag valde att skriva denna:
Jag kollade sedan genom boken lite och såg denna, alltså tårarna rann nästan.
De hade gjort ett sånt fint gratis museum! Filmvisning, informerande text och bilder samt saker.
Jag har lärt mig "D Day" och "Dagen D"  men på franska är det ju "Jour J".
En franskparlör gavs ut till de allierades soldater.
Stranden ser så fridfull ut.
Och så kyrkogården, runt 10 000 kors som står i så raka led.
Vi gick ned på stranden och där gick vi runt lite. Där träffade vi också en äldre man som varit med i Koreakriget. Han hade tidigare varit här med sina barn på 80-talet och nu hade han med sig sina barnbarn. Han tyckte att det var så viktigt att visa och att inte glömma vilket är så sant.
Jag på stranden.
Museumet utifrån.
Vi satte sedan oss på parkeringen och åt lite kvarvarande lunch från gårdagen som vi hade i kylboxen på parkeringen. Efter ett tag kom en vakt och frågade om vi pratade franska och jag sa ja. Han sa att parkeringen ingick i kyrkogården vilket innebar att man inte fick äta där. Vi åkte sedan till Bayeux och stannade på Leclerc för att handla lite glass och en kabel till vår bilkyl, den nuvarande hade blivit för varm och smält. Därefter åkte vi till museumet i Bayeux där jag och min bror gick för att se den kända Bayeuxtapeten. Den är 70 meter lång, i så fint skick men ändå så gammal. De hade guidning då man fick en liten ljudspelare att lyssna på och där hade till och med svensk guidning, första gånger det har hänt!
Vi fortsatte längs kusten, förbi Trouville, Ouistreham, Deauville och sedan till Honfleur där vi åt middag. De är alla fina badorter för Frankrikes högre medelklass. Det var också "la fête de la musique" så det var musik överallt. Samt skaldjur :-)
Honfleurs hamn.
Min bror åt ostron vilket jag ångrade att jag inte tog då det är så gott :-)
Det var midsommarafton också så vi beställde 4-rättersmiddag. Fisksoppa till förrätt.
Ciderkyckling till varmrätt.
Camenbertost och sallad.Och en crême brûlée. Vi åkte sedan mot Le Havre och kom fram till hotellet vid 23.30. Inte långt efter var det bonne nuit.

Kommentarer
Postat av: Lina Carlsson

Åh, minnen... Var som sagt i Normandie på utbyte under mitt första gymnasieår. Juno Beach och Omaha Beach är så fantastiska! Så galet rörande, man förstår inte riktigt att de faktiskt hänt... Såg du korsen på kyrkogården med de som fått en Medal of Honor? Helt galet vad många som dog... Och om man ska vara riktigt petig så har du nu besökt USA eftersom USA köpte upp marken där korsen står av Frankrike ;)

Svar: ja vi besökte omaha beach också! det är verkligen så rörande allt... ja de såg vi! haha jasså! coolt!
/Mikaela Åhlén

2013-07-10 @ 12:24:22
URL: http://terranivium.blogg.se/
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR