Lördag 15/6-13

10 MÅNADER I FRANKRIKE!

Detta var då min sista lördag i Nantes och jag vaknade straxt efter 10.00, värdfamiljen var iväg med N då han testade på rugby. De kom hem senare och de åt lunch när jag gick ned och sa hej då vid 14.40. Eftersom det var en gay parad i Nantes centrum så var alla spårvagnar och bussar "coupés" vilket innebär att de inte stannar på vissa stationer i centrum. Men jag gick 5minuters promenaden och tog bussen där ifrån och den stannade vid katedralen och där gck jag av. Jag mötte sedan Rike där vid 15.15 och vi hämtade ut skålar från Bretagne som vi hade beställt. Jag gav min pappa en sån i julklapp och sedan köpte jag även till min mamma, till min bror och till mig. De har nämligen ens namn handmålat på.
Vid katedralen såg vi några högerextrema stå med en banderoll "Ca suffit, c'est homofolie" = Nu räcker det, det är "homogalenskap". De hade gjort om ordet homofobi och skrivit homogalenskap istället eftersom orden är väldigt lika på franska. Det var ju eftersom gayparaden skulle vara i Nantes... Vi gick mot slottet och såg massa poliser överallt, de stod ungefär så här vid gatorna. Vid slottet så la vi oss ned i gräset ett bra tag och bara pratade om allt innan vi gick genom Bouffay. Där passerade karnevalen och det var en himla bra stämning då. Vi gick till Delight Café och tog en kaffe. Vi satt där ett tag innan vi fortsatte och gick och kollade på olika restauranters menyer innan vi gick hemåt längs 50 Otages. Vid bron vid île de Versailles skiljdes vi åt och jag gick hem och var hemma vid 20.00. Jag pratade lite snabbt med värdfamiljen innan jag gick upp till mig, de åt middag och jag tog det lugnt och fixade mig i ordning.
Vid 21.35 hade jag tagit spårvagnen till Commerce och mötte Rike vid Commerce. Vi hade tänkt gå och äta middag på ett riktigt franskt ställe; Chez Maman, men vi var för mätta hehe så vi funderade var vi skulle gå. Det slutade med att vi gick till Sushi Shop, stället där jag ätit middag med Rike första gången vi träffades. Vi tyckte det var lite nostalgiskt så vi gick dit. Första och nästan sista middagen där... Jag tog en 12 bitars sushi och Rike med, fastän vi inte var särskilt hungriga haha. Efter middagen gick vi mot Commerce och där mötte vi upp med Daniella, Leemart och Alex. Vi gick med dem till Denises pojkväns lägenhet och träffade lite folk där. Vi gick sedan mot Lieu Unique men det blev en tidig kväll. Jag och Rike drog runt 2.30 och tog nattbussen hem. Jag var hemma vid 3.00

Gatukonst vid Place Royale i Nantes.
Le dîner.
Bästa tysk.
Film från paraden.

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR