Fråga angående franskan

Jag fick en kommentar och denna fråga var den som alla ställde mig när jag var hemma i julas.

"Nu till miljondollar-frågan ... Har du lärt dig franska flytande? ;) Jag läste att du också hade läst till franska steg 5 och det är min dröm att kunna prata franska utan problem, men det känns så väldigt svårt! :)"

Svar:
Jag var inte alls särskilt bra på franska när jag kom hit, hade VG i alla steg i gymnasiet och kunde grunderna men var inte jätteduktig. Franskan utvecklades direkt dock! Jag skulle själv benämna mig som flytande; jag har inga problem att hitta ord, kan ha ordentliga konversationer och diskussioner, klarar mig utan problem här och tänker och drömmer ibland på franska. Och ändå så har jag pratat engelska med mina kompisar, endast franska med värdfamiljen och på kursen. Men man lär sig ändå, så mycket! Jag har nivån C1 och C2 nivån som kommer efter är nivån som man har om man är flytande som en person som har språket som modersmål. Det tycker jag är bra; jag kommer aldrig kunna bli flytande i franska som en tvättäkta fransos men för att vara svensk då anser jag mig själv flytande i franska :)

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR