Idag måndag 10/6-13

Jag vaknade vid 9.00, gick upp och åt frukost och tvättade en tvätt. Jag duschade och fixade mig sedan i ordning och försökte packa lite. Vid 11.45 tog jag spårvagnen till stan, mötte Rike vid H&M och vi gick och reklamerade ett armband som vi tre har likadana av. Därefter gick vi till Place Royale och satt där ett bra tag och vi berättade båda om våra helger, hon om sin i Paris och min i Brest. Vi gick sedan till Ile de Nantes där jag ville köpa en tygpåse men det var ju måndag och då är mycket stängt i Frankrike så vi gick istället och satte oss i gräset och åt vår medhavda lunch.
Vi satt där ett bra tag, det var ganska grått men 20 grader. Det började sedan blåsa lite så vi gick tillbaka till centrum och till juicebaren, det var länge sedan vi var där. De frågade om jag ville ha ett "fidelitetskort" men jag sa nej och berättade att jag snart åker hem och de tyckte det var tråkigt. Vi satt där en stund och läste franska skvallertidningar och drack juice innan vi gick till det skandinaviska caféet där jag frågade om hon (hon är halvdansk) ville ha mina svenskatidningar eftersom jag inte kan ta hem dem. Hon ville jättegärna ha dem så jag ska gå dit med dem någon dag. Vi fortsatte sedan upp mot St Nicholas men gick istället till Bretagne och Rike följde med mig hem för en kopp te innan hon åkte med sin buss hem.
Jag hämtade N i skolan och vi gick hem direkt, hämtade mellanmålet och gick sedan till parken. Han ville dock inte äta mellanmålet där så det var en del diskussioner innan vi spelade fotboll. På vägen hem såg vi en pojke cirka 6-7 år som hade en tjocktröja med motivet "la manif pour tous" = mot äktenskap för homosexuella. Helt sjukt! Vi gick hem och han duschade utan problem och mamman var sedan hemma vid 19.00 då N låtsades vara doktor. Jag tog sedan hand om min andra tvätt, planen är att tvätta allt innan jag åker. Det är ju så tråkigt att komma hem med otvättade kläder så bäst att göra det nu.
Pappan kom hem därefter och vi åt fiskgrätting med potatis. De tittade på lite youtubeklipp och så under maten... Mamman frågade hur min franskakurs var, jag har nämligen inte sagt att jag har slutat, jag sa att min sista är nu på torsdag... Men det var så skönt verkligen att ha en nästintill ledig dag. Jag gick sedan upp till mig och har sedan 21.30 packat en hel del. Nu ska jag packa lite till och sedan se någon film. Bonne nuit!

Min nyinköpta tygpåse, det är Nantes som är motivet.
Parken.
Alltså vilket packningsKAOS
Lille hunden <3

Kommentarer
Postat av: Beatrice

Ååååh vad sorgligt att du ska åka hem!! Jag har följt dig ända sedan början av din resa, du kanske kommer ihåg att jag har kommenterat ett par gånger? :-D
Den 31 juli åker jag själv till Tyskland, en bit utanför München. Jag har en fråga, dit jag ska ligger en ganska bra bit utanför centrala München. Där familjen bor är det mest äldre människor, inga ungdomar (vad jag såg när jag var där sist) och det är ganska tråkigt. Familjen kommer inte att betala något s-bahn kort så jag kan ta mig till centrala München och det är sjukt dyrt (ca 10€ fram och tillbaka). Dessutom måste jag ha ett fordon för att ta mig till och från s-bahnen, det är ca 10 minuter med bil dit och som du kanske vet kör de himlans fort i Tyskland... Har du något tips på vad jag kan göra? Det här problemet ger mig sjuk ångest inför avfärd!
Mvh din trogna läsare Bea

Svar: Hej! Jag ber först och främst så mycket om ursäkt att jag inte svarat tidigare... Ja jag kommer ihåg dig:) tack för att du följt min blogg under hela året! Och jag kommer ihåg att du hade bestämt värdfamilj sedan länge. Nu vet jag inte hur du löst detta, om du hittat en lösning men jag försöker iallafall. För mig var en av de mest positiva sakerna under mitt år att bo så centralt. Det gjorde att alla möjligheter öppnades; jag kunde gå ut, jag kunde åka spontant till stan, jag kunde göra utflykter, jag kunde enkelt studera språket, jag kunde enkelt träffa folk m.m Då du inte kommer bo centralt så skulle jag tipsa dig om att "förhandla" med värdfamiljen. Att förklara läget och att du gärna vill till Munchen ofta för ngt, kanske en språkkurs eller att många vänner bor där. Antingen att de ger dig högre lön då det kostar att åka, eller att du får använda bilen (ev med fri bensin) eller att de ger dig ett tågkort samt att du kan erbjuda dig att till exempel städa barnens rum för dig. Försök förklara för familjen och hur viktigt det är för dig för att ha ett så bra år som möjligt. Du märker fort om de är positiva eller negativa till det. Annars förhandla lite. Hör av dig! Lycka till!!
/Mikaela Åhlén

2013-06-11 @ 03:42:23
URL: http://beaboy.blogg.se
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR