Torsdag den 30 maj 2013

Jag vaknade vid 7.10, gick upp och duschade och gick sedan ned och gjorde ordning frukosten. Lunchen hade jag redan klar eftersom jag gjorde det kvällen innan. Värdfamiljen var också vaken och de önskade mig stort lycka till på provet. Mamman sa att istället för "break a leg" så säger man "merde" i Frankrike. Jag sa då översättningen "casse la jambe" och hon blev förskräckt och undrade vem som brytit benet haha. Jag gick hemifrån vid 7.45, tidigt men det visade sig vara bra. Direkt när jag kom till busshållplatsen så kom bussen, 5minuter för tidig... Jag åkte till Petit Port och tog därifrån spårvagnen till Facultes där jag mötte Rike. Sara kom sedan och vi gick till universitetet. Joyce från franskakursen som sedan dit också och klockan 8.30 var det "upprop" och vi gick sedan in i en aula där man fick visa pass och lämna sina saker. Därefter var det hörförståelse, läsförståelse och sedan uppsatsskrivande. Jag är nöjd med de två första men den sista som brukar vara min starka sida blev inte alls bra. Man skulle skriva ett argumenterande motivationsbrev men mitt var inte alls argumenterande så jag hoppas bara att jag får några poäng ändå så jag klarar den delen...
När vi var klara så gick jag och Sara med Rike och Joyce när de tog spårvagnen hem. Vi gick en runda innan vi gick tillbaka till universitetet och åt vår lunch. Den första delen var klar 11.30 och jag skulle ha min muntliga del 13.45. Jag började bli så nervös eftersom jag trodde det skulle vara jättesvårt... Man fick sedan gå in i ett klassrum, ta två papper och välja ämne mellan dem. Jag valde "skola från 2 år" och skrev ihop en text. 30 minuter senare fick man gå in i ett annat rum där två professorer i franska satt. Där pratade jag i minst 10 minuter och sedan hade vi en diskussion tillsammnans. 20 minuter senare var jag klar och det kändes riktigt bra. Visst, det hade kunnat vara mer formellt men det kändes okej! Jag gick upp och träffade då Sara, Jack, Mirna och Rachel. Vi pratade en del med dem innan de gick. Vid 15.40 tog jag spårvagnen till Petit Port och sedan buss hem. Jag hämtade N och vi gick till parken. Vi gick sedan hem efter drygt en timme, han duschade och mamman kom hem 18.50 och pappan 19.20. Vi drack cider för att "fira" att mitt prov var klart. Vi åt sedan steak haché och pasta till middag.
Runt 21.45-tiden mötte jag upp Sara vid Hotel-Dieu och vi gick till Delirium bar och pratade om allt och inget. Jag tog sedan den sista spårvagnen hem från Bretagne vid 00.30.

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR