Tisdagen den 26 mars 2013

Jag vaknade runt 7.50-tiden, fixade mig i ordning och gick ned runt 8.45 när pappan åkt. Mamman var nere så jag sa hej och tackade så mycket att hon stannade hemma. Därefter tog jag spårvagnen till mammas och pappas hotell där vi gick till centrum och Place de Cirque, till bageriet "La Boulangerie" som enligt min värdfamilj har de bästa baguetterna i Nantes. Jag drack varm choklad, apelsinjuice, åt en croissant och en baguette med skinka och ost för drygt 6 euro. När vi ätit klart frukosten så gick vi bort till saluhallarna vid Talensac, köpte lite torkad frukt och kollad på allt franskt. Därifrån fortsatte vi till île de Versailles, med den japanska trädgården, och gick runt där innan vi gick till 50 Otages där vi köpte spårvagnsbiljett till mamma och pappa. 
När vi kom fram till Commerce så gick vi en sväng till Galleries Lafayette, ett apotek (sminkaffär skulle jag säga, där jag köpte en lermask för 2,90euro) och en te-affär innan vi gick till restauranten La Cigale för lunch. Vi åt en 3-rätters express meny för 15 euro som serverades på en bricka med muscadet vin. Rökt laxbruschetta, konfiterad anka och äppelkaka. Vi gick sedan till Cours Cambronne innan vi tog spårvagnen från Mediatheque till Chantiers Navals där vi gick och kollade på elefanten och Hangares à Bananes. Vi promenerade sedan tillbaka till Hotel Dieu och tog spårvagnen till Bretagne där vi åkte upp i Tour de Bretagne, till 32:a våningen för att kolla på utsikten över Nantes.
Vi sa sedan hej då, de gick till deras hotell och jag åkte till mig för att hämta en resväska då vi skulle byta. Jag pratade lite snabbt med mamman och N innan jag åkte igen. Utanför deras hotell mötte jag pappa och vi gick till deras hotellrum, hängde där en stund innan jag och mamma gick till H&M. De hade rea igen så jag köpte ett par gröna jeans för 15 euro samt en svart tshirt med snygga armar för 9,95 euro. Roligt och vara ute och shoppa med mamma igen :] Vi gick sedan till U Express och handlade lite middag; fruktkompott, youghurt, nötter och så. Vi gick tillbaka till deras hotellrum, pappa och jag tittade på fotbollsmatchen Frankrike - Spanien. Min pappa gick sedan till U Express för att handla något mer, 10 minuter innan de stängde. Jag hade länge sagt att mataffärerna ofta stänger 10 minuter tidigare men han trodde inte på mig. Dock hade jag rätt och han kom tillbaka tomhänt. Vid 23.40 tog jag spårvagnen från Juan Jaurès hem och somnade ganska fort.

Här har körsbärsträden blommat sedan 2 veckor tillbaka!Restauranten La Cigale som är k-märkt.Lunchen.Cours Cambronne.Elefanten.


Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR