Igår, fredag - on a fait la fête

Jag vaknade vid 7.50, lämnade huset vid 8.30 med pappan och N, sa hej då till pappan och gick med N till skolan för att lämna honom där. Jag gick tillbaka, åt frukost, damsög och städade mitt rum ordentligt och fixade mig i ordning. Jag såg sedan SATC och hämtade sedan N i skolan vid 11.55, han åt pasta och varmkorv och jag en sandwich med steak hachée. Jag lämnade sedan N i skolan, gick till skomakaren men det var stängt under lunch - siesta, så jag tog spårvagnen till stan och mötte Rike och Sara. Kändes så himla himla bra att ha en mobil med bra batteri, min gamla franska har laddat ur efter ett samtal. 
Vi möttes vid Commerce vid 13.50 och gick till en bokmarknad i Bouffay, jag köpte fyra böcker på franska för 15 euro - Vilhelm Moberg Utvandrarna, Jostein Gaarder Sofies Värld, Selma Lagerlöf Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige och August Strindberg Fröken Julie. Roligt att ha lite böcker på franska att läsa, känner att det är bra att passa på, i Sverige är det så mycket svårare att hitta böcker på franska och det är bra för framtiden att hålla igång franskan :]
Iallafall, vi sa hej då till Sara ett tag, jag och Rike gick till H&M där jag köpte ett par nya svarta jeans för 20 euro och sedan gick vi till Super U för att handla inför kvällen. Vi gick ner mot Place de Cirque och såg en kvinna bli arresterad av polisen, hennes man ropade efter "ni är rasister!" till polisen. De stod bara där, 10 stycken och skrattade. Polisen är verkligen inte omtyckt här i Frankrike. Vi pratade ett tag innan vi sa hej då och jag tog spårvagnen från Bretagne. Jag gick av vid Carrefour Market, såg dörrvakten i affären men det var lugnt. Jag gick sedan till skomakaren, lämnade min ena sko för att få dem putsade gratis och gick sedan hem. Pappan var inte hemma fast han sagt att han skulle vara det. Jag hämtade N, vi var båda glada över att det var helg. Han var lite ledsen när jag hämtade honom, sa att ingen ville leka med honom men vi pratade en del och det var snabbt bättre.

Vi kom hem, åt mellanmål och vid 17.30 kom pappan hem. N duschade sedan, lite problem som alltid då pappan är hemma. Han lyckades klämma handen i duschdörren men han slutade gråta rätt fort. Jag stannade ett tag på mitt rum sedan när jag jobbat klart, kollade lite utbildningar, distansutbildningar då eftersom jag inte kommer börja plugga nästa höst. Mamman kom hem och N kom sedan upp på mitt rum med en present, han sa att mamman hade köpt en present till mig. Jag öppnade den och det var en fransk grammatikbok, med 50 gyllene regler. Så snällt! Vi tog en apero med ett glas vin och åt sedan middag, spagetti med kokoskyckling. Jag sa att jag skulle gå ut senare eftersom Sara och Rike var barnvakter... Jag gick upp till mig vid 21, gjorde inte så mycket. Fixade mig vid 23 och vid 23.45 gick jag hemifrån. Föräldrarna hade sedan länge gått och lagt sig. Kändes rätt konstigt att gå ut när de sov.... Jag var vid Commerce 00.00, mötte Sara där och vi gick till Hotel de Ville där vi mötte Rike. Vi gick till Commerce igen, mötte Leemart och sedan gick vi till Marlowe. Vi träffade Kensie där, några från franskakursen och så. Vid 3.50 kände jag för att gå så jag gick vid 4.00, sa hej då och gick till Commerce där jag hämtade en Bicloo-cykel. Var hemma vid 4.20 tiden och allt gick problemfritt. Jag somnade strax därefter.

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR