Söndag - julmarknad

Sleepover hos Johanna som sagt och vi vaknade av alarmet vid 10.30, det ösregnade! Vi plockade ihop bäddsoffan och så och gick sedan efter ett tag ned för frukost. Sara gick efter tio minuter, hon skulle hem och jobba. Jag, Rike och Johanna stannade kvar i köket och åt frukost länge. Runt 13.15 lämnade vi huset, promenerade till busshållplatsen och tog buss 11 till Place de Cirque för att sedan ta spårvagn till Hotel Dieu. Jag upptäckte när vi väntade där att min systemkamera hade slutat fungera. Det går inte att trycka ner slutaren/knappen för att ta kort och kamerahuset låter konstigt... Så tråkigt! Jag har dessutom bara haft den sen slutet av oktober. Tur att jag ska hem snart så jag kan ta med den och reklamera den.
Vi tog spårvagnen och gick sedan för att gå på en julmarknad. Vi visste inte var den var exakt men vi frågade några förbipasserande och de hade varit där så de erbjöd sig till och med att följa med och visa var den var! Så snällt men vi hittade en skylt precis då. Vi gick till marknaden men den var inte alls rolig så vi gick och tog spårvagnen till Commerce igen. Vi gick först till vårt stammcafé men det var stängt så vi gick till crêperiet "La blanche Hermine" där vi åt sen lunch, klockan var 15.00 nämligen. Det blev galette med spenat, creme fraise, bacon, emmentalerost och ägg. Vi åt sedan glass till efterrätt, två chokladkulor, grädde och chokladsås - snacka om matkoma sen. Två timmar senare gick vi till Tour de Bretagne och åkte upp där. Johanna hade nämligen aldrig varit där uppe! Nantes är så fint uppifrån och så stort också!
Vi stannade där ett tag innan vi åkte ned. Det är gratis så man kan bara åka upp när man vill, asbra! Vi funderade att säga hej då men jag sa att jag skulle nog ned till Place Royale för att kolla på julmarknaden. Johanna och Rike ångrade sig då också och följde med! Vi gick dit och upptäckte att en orkester spelade mittemot McDonalds så vi gick dit och lyssnade. Herregud vad duktiga de var!! Vi stod där ett bra tag innan vi gick till L'autre marché, en annan julmarknad där vi drack glögg, varm choklad och varm äppeljuice med kanel. Äppeljuicen var jättegod! Jag fick ytterligare en julklapp inhandlad och efter det så sa vi hej då och jag tog spårvagnen hem.
Jag var hemma 19.00, pratade snabbt med familjen innan jag gick upp till mig. Jag har verkligen inte varit mycket hemma den här helgen! Igår lördag så gick jag hemifrån 10.30, kom hem en och halv timme på kvällen och sov sedan borta. Idag så kom jag hem vid 19 och innan dess hade jag inte varit hemma. Jag gick upp till mig sen, bloggade och sedan var det middagsdags. N har precis blivit av med sina vattkoppor så mamman bad först mig att lämna honom i skolan eftersom pappan inte har jobbmöte tidigt. Jag skulle alltså vara tvungen att förklara det för läraren och hon har rätt att säga att han inte kan vara i skolan... Isåfall måste jag stanna hemma med honom hela veckan, 8-19............. Jag tror hon såg att jag tyckte det var jobbigt att förklara så hon sa i slutet av middagen att hon kunde lämna honom och det händer ALDRIG. Så jag tackade henne och gick efter middagen upp till mig. Men om N måste stanna hemma så kommer hon hem runt 8.50 med honom och ja, håll tummarna att det inte blir så... Vill inte stanna hemma hela veckan, sista veckan innan hemresan här... Nu ska jag snart sova, så trött!

Gallette till lunch! Glass till efterrätt.Nantes från ovan.Orkestern som spelade, riktigt duktiga!

Varm äppeljuice.

Dåliga iphone bilder pga min kamera som inte fungerar :'(


Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR