Fredag

TGIF. Jag vaknade runt åtta och hade verkligen ingen röst kvar. Jag kunde knappt prata och fick kraxa fram svar när värdmamman frågade mig något. Jag lämnade N i skolan eftersom pappan som vanligtvis gör det var på jobbresa idag. Vi var sena eftersom han behövde gå på toaletten innan vi gick hemifrån. Jag blev lite stressad och ringde mamman och frågade när skolan stängde för morgonen. Hon lugnade mig och sa att det var ingen fara, det var bara att ringa på klockan vid skolan och förklara. Skönt att hon förstod så bra!
Vi gick till skolan och vi var faktiskt inte så sena, de var många föräldrar kvar och många som anlände. Jag lämnade N och gick sedan hem och åt frukost. På grund av att jag kände mig lite hängig så stannade jag hemma, kurade ned mig under täcket med en kopp te och SATC. Jag hämtade sedan N i skolan runt tolv och vi åt lunch hemma, han fisk med pasta och jag gjorde rörde ihop squash med torsk. Jag lämnade N i skolan, det hade börjat ösregna så vi sprang till skolan med paraplyna i händerna. Jag var i helt okej tid sedan och kom precis i tid till min franskakurs. Ute vräkte regnet ned. Faktiskt första dagen på fem veckor som det regnade här! Nantes är annars ganska känt för sitt regnväder...
Vi hade franskakursen i två timmar. Läraren/Madame är verkligen så typiskt fransk. Så typisk en fransk lärare. Jag går kursen B1, sedan finns en mer avancerad B2 och sedan den ännu mer avancerade C1. Idag gav hon oss ett papper med uppgifter och sa: "Detta är svårt, det är C1-nivå." Och det är inte första gången, nästan varje lektion får vi dessa väldigt svåra uppgifer som är en högre nivå. Ska vi känna oss dåliga eller? Vi blev tilldelade några meningar och när jag skulle ge svaret på min mening så sa hon: "detta är väldigt enkelt." Haha tyckte inte jag. Jag sa "Jag vet inte vad det ska vara..." Hon svarade då: "Men det är så enkelt!" Kul. Det som var bra iallafall var att ingen annan kunde. Vi brukar ha två lärare, denna madame har vi mer sällan. Men det är väl så det är i Frankrike :]
Jag tog spårvagnen tillbaka hem, åkte tillsammans med Nino (Georgien) och Margaret (England) och jag hämtade sedan N i skolan. Vi promenerade hem och han lekte medan jag ordnade disken och sedan satt jag och läste lite medan han lekte för sig själv. Runt 18.00 tog vi spårvagnen (helt utan problem gick vi från hemmet) till Commerce där vi mötte upp Rike (Tyskland) och vi åkte tillsammans till Atlantis som är ett stort köpcentrum och Ikea. Det var första gången N träffade Rike och han pratade så himla mycket med oss båda. Så roligt! 
Vi mötte sedan upp mamman och jag "lämnade över" N. Jag och Rike gick sedan till några affärer, bland annat Pimkie där det var 40% rabatt. Så billigt efter rabatten! Jag hittade en enkel grå kofta för 12 euro (cirka 105kr) så den fick följa med hem.
Vi gick sedan till Ikea där vi anmält oss till "Soirée Suèdoise" /svensk afton. Det bjöds på päroncider, svensk ost, älgkorv m.m Vi åt sedan middag där, den typiska svenska maten enligt dem men jag kan inte hålla med. Det var laxwrap till förrätt, köttbullar med haricots verts/pommes frites och sedan fyra olika såser (gräddsås, tomatsås, roquefortostsås och pepparsås), bröd, en chokladtårta med vaniljsås och mandel, en 33cl flaska öl, läsk och kaffe/te för ENDAST 5 EURO! Det är typ 45 kronor. I Sverige hade man knappt fått ölen för 45 kronor. Helt sjukt. Och så sjukt stora portioner, åt knappt 1/4 av maten. Juste så himla kul när vi satt där och åt och läste på baksidan av ölflaskan som var tillverkad i Sverige, så kommer en fransos cirka 70 år och pekar vilt. Vi börjar fixa med våra saker på bordet bredvid och frågar om han ville sitta där. Nej han undrade om vi ville ha halva hans ölflaska................ Hahahahah så sjukt kul. Vi sa "non merci" och började sedan asgarva. 

Vi gick sedan därifrån och jag köpte dillsill, päroncider och svensk ost. Vi tog spårvagnen hem och där hände det. Jag upptäckte att mina nycklar hem inte fanns i min väska. De var verkligen inte där! Vi letade minst tio gånger i min väska men utan resultat. Jag funderade när jag hade sett dem senast och kom fram till att det var när jag lade ned dem i min väska efter att jag låst huset. Sedan dess hade väskan varit stängd. Förutom när jag gav N's mamma hans jacka och fleecetröja. Det enda jag skulle komma på var att nycklarna var i hans kläder som nu var hemma. Så vi satt där och panikade på spårvagnen.... Men varför hade inte värdmamman skickat ett sms om det?
Vi sade hej då och jag åkte hem. Eftersom jag var nyckellös så plingade jag på dörren och mamman och N öppnade. "Åh förlåt vi har din nyckel, den var i N's jacka!" Herregud vad jag andades ut där! Satt och skämdes på spårvagnen över att ha tappat deras hemnyckel. Hon hade bara glömt att skicka sms:et... PUH.
Jag satt och umgicks ett tag med värdfamiljen och för en dryg halv timme sen gick jag till mitt rum. N fick en svensk flagga av mig som han älskar :]


Den 14 december är det julbord på Ikea i Nantes, gissa vem som kommer vara där??!?!Berättade om de olika sakerna för Rike. Cidern, chipsen, osten, korven osv. Berättade sedan att det var älgkorv höhö.

Sverige är populärt! Hela restauranten var full!
Ville säga "man äter endast köttbullar med brunsås och eventuellt gräddsås! inte någon av dessa såser!"

Alltså kolla hur mycket!! 5 Euro, helt galet! Eller ja 10 euro för de som inte är medlemmar i Ikea Family men jag har blivit det nu :))))

Haha moi, svensken. Kolla barnet till höger haha!

Rike och Ikea-ölen!

Jag har inget att sätta mina fina flaggor i så det fick bli en San Pellegrino flaska så länge:)

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR