Måndag - back to basics

Då var det tillbaka till de vanliga rutinerna igen. Höstlovet är slut för barnet/barnen, min franskakurs börjar igen, vardagen kommer tillbaka.

Igår kväll åt vi middag, alla var väldigt trötta tror jag. Vi åt kanin och spagetti till middag, inget särskilt här direkt men hemma, där hade det varit det. Kanin liksom. Men det är helt okej, smakar som kyckling. Försöker bara att inte tänka på alla kaniner jag hade som husdjur när jag var liten... Jag gick upp till efter middagen och såg Vänner innan jag somnade.
Imorse, då vaknade jag 8.45, huset var tyst och föräldrarna hade åkt till jobbet och lämnat N. Jag låg kvar i sängen ett tag och runt 9.10 hörde jag att någon kom hem, det var pappan. Jag låg kvar i sängen; läste bloggar, kollade twitter, instagram och facebook där innan klockan närmade sig 10. Jag tror pappan hade någon slags telefonkonferens hemifrån för han pratade hela tiden och det verkade röra sig om jobb. Då kommer stunden då jag tänker; "ska jag gå ned eller vänta?" Ska jag gå ned, sitta där och äta frukost eller vänta ett tag. Jag somnade om ett tag så det löste sig rätt bra haha. Jag fixade mig i ordning och bestämde mig för att träffa Sara på stan. Ett tag senare gick jag ned, för första gången under dagen, och pappan pratade i telefon. Han la sedan på och sa hej och pratade massor. Jag önskade en trevlig dag och gick sedan ut. På vägen till spårvagnen så tänkte jag att gud vad jag kan inbilla mig. Det är jag som uppfattar det stelt, att det kan vara stelt att gå ned att äta frukost när de är där. Men det är bara när jag är uppe vid mig som jag får dessa tankar och idéer, när jag väl är nere så är det ingen konstig känsla. Det är bara jag som inbillar mig och tror att det är det. Flummigt jag vet.

Jag tog sedan bussen för en gång skull, köpte en macka på Monoprix och gick sedan runt i några affärer i det området innan jag mötte Sara vid Commerce. Vi promenerade runt, till Fnac där jag köpte Robbie Williams nya skiva (äntligen) och sedan slog vi oss ned vid "Coffee shop" där vi åt enkel lunch - bagels. Vi kollade genom franskaläxan och gick sedan till spårvagnen. Det visade sig vara kontroll men det var inga problem. Såg dock två personer få böter...
Vi gick till franskakursen, läraren (den strängare) tyckte det var roligt att "svenskarna" för en gång skull var i samma grupp. Det blev en hel del diskussioner om hur LIBERALT Sverige tydligen är, rättare sagt, hur konservativt och gammaldags Frankrike är. Som att 1981 så avskaffades dödsstraff och 1974 förbjöds giljotinen. Det är helt sjukt. På söndag är en stor demonstation angående att franska regeringen vill göra det tillåtet för homosexuella att gifta sig i kyrkan, något som den franska befolkningen inte så gärna vill. I hela Frankrike kommer det vara stora demonstationer sa hon. Hon sa också att många anser att transexuella är "horrible et terrible." Dessutom är det förbjudet för homosexuella att adoptera. Vi berättade hur det var i Sverige och hon sa att det är nog för att Sverige inte är så katolskt som Frankrike, nej men verkligen inte, vi är ju knappt kristna i Sverige tycker jag. Hon sa iallafall att Sverige är nästan lika liberalt och öppet som Holland, men det är ju inte helt sant. Men detta är så intressant! Hon sa att majoriteten av fransoser anser så här. Kulturella skillnader är så intressant!
Jag åkte sedan hem, hämtade N och vi gick hem. Öppnade ett paket från hans faster och kusiner och lekte sedan med Playmobil innan han badade. Inga problem alls. Föräldrarna kom hem 18.50 och jag gjorde sedan min franska läxa innan vi åt middag, kokoskyckling och ris. Vi pratade bland annat om hur vi gör i Sverige - om man köper mat till lunchen på jobbet, matlåda etc.
Jag gick upp till mig runt 21, då middagen är slut, dessa tider... Jag har bytt lakan, det är så fruktansvärt jobbigt med täcket - det är typ 4-kantigt och täcket är för stort och påslakanet för litet... Sen ska jag sova, så trött.

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR