BILDBOMB Lördag

Jag vaknade runt nio och sedan vid tio. Upptäckte att jag inte hade någon röst alls och var så förkyld. KUL. Gick ned och åt frukost. Det var bara pappan hemma, mamman och N var på en lördagsmässa i kyrkan som skolan anordnade. Efter frukosten fixade jag mig och mötte sedan Rike vid spårvagnen och vi åkte tillsammans till loppmarknaden som även hade antikviteter. På ett bord såg jag massa filmer så jag gick fram och kollade. Rike visade sedan denna och troget fan som jag är var jag tvungen att köpa den. Han är världens bästa artist. Kom sedan på att jag inte hade kontanter men kolla kunde jag alltid göra. Jag hade exakt 6 euro och det var vad den kostade. Tecken eller hur? Den kostar 299:- i Sverige. Herregud. Jag gick därifrån väldigt nöjd och ska lyssna på musik-dvd'n när jag ska sova ikväll.
Vi kollade där ett bra tag, fanns verkligen hur mycket som helst och marknaden är bara 2 spårvagnsstationer från mig/10 minuters promenad. Jag brukar annars komma dit runt klockan ett eller två och det är då de stänger. Nu var vi där runt klockan elva, halv tolv, mycket bättre. Vi skiljdes åt och jag gick till en annan marknad som ligger i närheten, denna bestod av frukt, grönsaker, charkuterier, bakverk, bröd, fisk, skaldjur med mera. Även en aning av loppmarknadstypen. Jag älskar verkligen sådana ställen, saluhallar och de är som bäst här i Sydeuropa. Alla ropar, skriker och är så trevliga samtidigt. Tänk att köpa saker där och sedan ha en liten charkis-picknick. Nästa vecka!
Jag gick sedan med raska steg hem och skypade med fina Clara i fyrtio minuter och sedan fina Bea lika länge. Familjen var inte hemma så jag gick och mötte upp Rike på Place de Cirque i centrum. Åt ingen lunch men det behövdes inte, jag var fortfarande mätt sedan Ikea-middagen igår. Vi gick till Fnac och kollade på böcker väldigt länge, fanns två svenska böcker och även många av svenska författare. Jag försökte lära mig lite tyska men det gick väl sådär :] Vi hittade sedan det vi gick till Fnac för, varsin fransk övningsbok i grammatik. Hurra vad roligt.

Vi tog sedan spårvagnen till tågstationen och jag fick flashbacks från mina första minuter i Nantes. Hur värdfamiljen mötte mig på perrongen, hur vi lastade ur mina väskor, promenaden till bilen, de nervösa samtalen på franska. Det känns som förra året! Så länge sedan. Jag frågade i biljettförsäljningen om när man kan köpa biljetter till jul, eftersom det annars är tre månader innan men det går inte att köpa på internet, fastän det är tre månader. Fick svaret att den 11 oktober släpps dem så då ska jag snabbt in och boka! Jag upptäckte också att det är tre månader kvar här i Nantes innan jag åker hem till Sverige i en vecka, tiden rusar och jag vill bara pausa den. Jag vill inte åka hem än. Jag vill stanna, jag älskar den här staden. Sån tur att jag kommer tillbaka för 6 månader sen.
Vi gick sedan till Jardin des Plantes (botanisk trädgård typ) där vi båda aldrig varit. Sån himla fin oas, mitt i stan. Nantes är faktiskt staden i Frankrike som har flest parker! Vi promenerade genom den fina parken och stroasade omkring i några kvarter som jag aldrig besökt. Så himla fina gator och jag undrar ibland vad jag har gjort eftersom jag har turen att bo här. Vi kollade in den kända katedralen och förundrades hur vacker och stor den är. Vi stannade till på ett café/bar och drack varm choklad. Därefter promenerade vi genom de centrala delarna som vi känner väl till och sedan tog vi varsin buss hem. Tack vare att mitt busskort har kommit tog jag bussen hem för första gången. Annars har jag varit tvungen att visa ett papper och det har kännt så konstigt.
Hemma så vilade jag, hade så ont i benen efter allt promenerande och så är jag halvsjuk också.
Vi åt hemgjord pizza till middag och jag visade sedan mamman om några hus i Sverige som är byggda helt i trä. Jag vet inte hur vi kom in på det men sedan pratade vi arkitektur, Sverige vs. Frankrike, Nantes, Gotland, värdfamiljen, ALLT. Satt och pratade konstant i en timme om allt möjligt och jag sa sedan att jag trivs väldigt mycket och hon sa DETSAMMA. "vi är så nöjd och även N. han säger jämt: mikaela är så snäll. vi är så nöjda och tycker det är så roligt!" Jag hade ont i kinderna när jag gick upp till mitt rum, så glad och lycklig. 

Marknaden, och så ser man Tour de Bretagne i bakgrunden.

23 grader och sol! På eftermiddagen blev det lite kyligare och mulet...

Haha ja?

Böcker av Stieg Larsson och Camilla Läckberg. De är SÅ populära här!

Getter i Jardin des Plantes.

Jardin des Plantes.

En av alla kyrkor här i Nantes.

Den kända katedralen!

Torget framför Katedralen.
Kopp varm choklad på Café le St Pierre.


LA har fått en ny betydelse haha! Loire-Atlantique, "distriktet" som Nantes ligger i. Jag ska SÅ köpa en sån här mugg, eller två när mitt år är slut här.

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR