130120 - Lördag

Jag vaknade efter drygt 5 timmars sömn vid 6.30. Klädde på mig och gick sedan ned, pappan var då nere för att släppa ut hunden för att den skulle få göra sina behov ute i trädgården. Jag ska "bonne week-end" innan jag gick till spårvagnen vid 7.00. Kom till Commerce vid 7.13 och var vid tågstationen vid 7.25. Köpte frukostmacka och varm choklad där och gick sedan till spår 9, det var inget snabbtåg - TGV - utan ett TER regionaltåg. Jag åt frukost och 7.56 gick tåget mot Rennes. Vid 9.16 var jag framme, frös en massa och tågstationen i Rennes var som att vara utomhus. Köpte två koppar varm choklad, tog ut lite pengar och satte mig i vänthallen. Såg en blombutik och kom då på att jag behövde köpa blommor. Köpte 12 tulpaner för 8€ och nöjde mig med det. Jag väntade ytterligare, köpte en tidning och 10.42 gick tåget mot Brest, även det regionaltåg. I Rennes kände jag mig ännu mer som en utomjording än vad jag gör i Nantes. Alla stirrade, någon sa "hello beautiful, where are you from?" Och på tåget råkade jag nudda en mans fot som satt med den i gången. Han började då ropa "mademoiselle mademoiselle" och att jag skulle gå tillbaka till han för att jag hade gjort illa hans fot. Eller inte.
Jag somnade på tåget och vaknade av att biljettkontrollören knackade mig på axeln och bad att få se biljett. Lagom pinsamt. Jag kom fram till Brest vid 13.11 och mötte då min farmors kusin Ann som jag aldrig träffat. Hade inte heller sett någon bild på henne men hon var så lik min farmor så jag såg henne direkt och hon mig "den enda blonda".

Vi tog en biltur runt Brest centrum, staden blev förstörd under andra världskriget och sedan byggdes nya hus upp. Vi åkte längs havet, längs landet och kom till en by där vi åt lunch. Jag åt en med ost, skinka, ägg och champinjoner samt en med honung och citron till efterrätt. Ann var snäll och bjöd mig. Vi kollade i några butiker i den lilla byn och köpte bröd i ett bageri. Vi fortsatte och åkte längs havet ett bra tag innan vi åkte till mataffären Super U, där köpte jag svensk dajm!! Vi fortsatte till byn där hon bor och kom fram 16.45. Jag gick vid 17.30 upp dit jag skulle sova och vilade i 45 minuter. 18.00 kom hennes barnbarn (min farmors kusins barnbarn/min pappas sysslings barn) och jag hälsade på den ena som smög sig in på mitt rum. Det är två tjejer, 13 och 7 år och de pratar lite svenska men annars franska.
Jag gick ned och vi hjälpte till med middagen. Vi åt foie gras (anklever) med mörkt bröd, köttgryta med potatisgratäng och äppelkaka till efterrätt. Gott! Efter middagen kollade vi på fångarna på fortet, den franska versionen. Vid 23 sa jag god natt och gick och la mig och somna en halv timme senare.


Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR