Igår, lördag. BILDBOMB

Jag var ledig igår och började dagen med en sovmorgon som alltid. Vaknar oftast runt tio, halv elva här, klagar inte :] Jag, N och min värdmamma åkte till Île de Nantes, en ö som ligger i floden La Loire som delar norra och centrala Nantes med den södra delen. Där gick vi och kastade lite stenar från bron, lekte i en park och sen gick vi till Machines de Nantes, en stor turistattraktion här. Jag vet inte riktigt helt vad det är men den stora turistmagneten är en stor elefant, 12 meter hög och 8 meter bred. Vi kollade in den innan vi gick till ett mediatek för att lämna böcker. Promenerade sedan till den lokala lördags-marknaden, fanns så mycket! Kläder, mat, crêpes, fisk, ost, grönsaker m.m. Vi strosade sedan i Nantes centrum och mamman visade Passage de Pommeray och lite shopping. Vi åt sedan lunch hemma innan jag tåg tramway (typ spårvagn) till Place de Bretagne.
Där mötte jag upp Rike, en tysk au pair, som har varit här i Nantes en vecka. Detta var första gången vi träffades på riktigt. Vi började med att åka upp i Tour de Bretagne, ett 150 meter högt hus här i Nantes och kollade på utsikten, riktigt fint! Sedan blev det lite strosande i Nantes, åt godaste italienska glassen, kollade in lite irländska pubar, shoppade en del, åkte till Machines de Nantes igen och kollade på elefanten, gick till Hangares de Bananes vilket är ett rätt nytt ställe, ett gammalt industriområde som gjorts om till nattklubbar, barer, pubar, restauranter och caféer. Jag fick sedan ett sms från värdmamman som sa att jag gärna fick stanna i Nantes om jag ville för middag så jag och Rike bestämde oss för att äta middag någonstans. Efter mycket, mycket letande och frågande av X antal fransoser hittade vi ett jättebra sushiställe, Sushi Shop! Rätt modernt inuti och så :]
Vi satt där och pratade ett tag och åt sushi innan vi bestämde oss för att åka hem. Dock hade hennes buss slutat gå så det blev en del letande och frågande efter en buss. Till slut var jag hemma runt klockan halv tio-tio efter att ha gått och pratat konstant engelska sedan klockan tre var jag trött i både huvudet och benen så det blev lite avsnitt av Solsidan innan jag somnade.

Nu ska jag möta upp Rike igen för en tur i stan!
Elefanten!Marknaden med mat, grönsaker, kläder, allt!
Tour de Bretagne som vi åkte upp i, 5 minuters kö när vi åkte upp, sedan minst 45 minuter. TUR!
Moi
Rike och jag
Kolla ägget på taket på den här bilden och den under, cooltInredningen uppe i baren på Tour de Bretagne, också ägg-igt!
Shopping i Passage de Pommeraye
Choklad i fönstret i affären som jag var i Quimper också, lika bra här i Nantes och rätt billigt! Inte bra...Elefanten igen, håll med om att den är häftig?! Den promenerar liksom runt på Île de Nantes!
Me

Kolla! Fransoser älskar allt med nutella, till och med sushi med nutella.........
Gravlax-sushi, kändes lite som hemma :]

Kommentarer
Postat av: sannas rum

Åh yummy med macarons, jag äääälskar macarons :D

Svar: då är vi 2! :))))))))))))
/Mikaela Åhlén

2012-08-26 @ 19:26:29
URL: http://sannasrum.blogg.se/
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR