Igår, lördag - brunch och shopping

Jag har precis kommit hem så jag skriver om gårdagen nu!
Jag vaknade efter att ha sovit hela 9 timmar klockan 9.15, hade ett alarm på 9.30 men jag vaknade redan innan det och det händer nästan aldrig. Jag svarade Rike på Whatsapp, ringde Sara och vi bestämde oss för att ses vid Commerce 10.40. Jag fixade mig i ordning och gick ned vid 10.20, N sov och pappan var iväg på trafikskolan så det var bara mamman nere på nedervåningen. Jag sa god morgon och sa att jag skulle på brunch med Rike och Sara. Hon hade tipsat om stället så hon ville gärna ha en recension sen och jag lovade henne det.
Jag tog spårvagnen, mötte Rike vid Commerce och sedan kom även Sara. Vi gick till Tabl'o Gourmand vid Place de Cirque där vi åt äggröra med bacon och färskpressad apelsinjuice. Det gick på 10 euro vilket är helt okej enligt mig, det var så himla gott och mättande. Vi pratade en himla massa, satt där från 11.00-12.45. Vi gick sedan vidare, fick ett sms av Johanna där hon skrev att hon skulle möta upp oss senare. Vi gick till Fnac för att försöka skriva ut foton men mitt usb fungerade inte... Efter det gick vi till Passage Pommeraye och gick genom där, fick en julklapp inköpt på en väldigt rolig butik där. Vi promenerade till spårvagnen vid Mèdiateque och tog den till Tourmaline och Ikea samt shoppingcentret Atlantis. Planen var att hitta en osthyvel på Ikea men de hade ingen... Vi ska nämligen köpa en julklapp till någon på franskakursen för max 5 euro. Därefter gick vi genom Ikea och det tog ett bra tag. Vi gick sedan till Leclerc, den gigantiska mataffären som har ALLT. Den är till och med större än Ikea! Vi letade julklappar där och hittade det vi ville ha så efter säkert en timme där och två korgar överfulla så gick vi väldigt trötta därifrån för att gå till Ikeas restaurant. Det var så himla mycket folk på Atlantis köpcentret! Vi gick till restauranten, åt enkel lunch/middag då klockan var runt 16. Jag tog gravlax med hovmästarssås för 4 euro och oj vad gott det var.
Johanna kom sedan, vi satt där till 17.30 då vi gick därifrån till spårvagne. Vi åkte till ändhållplatsen, bytte och åkte tillbaka - just för att få en sittplats. Spårvagnen är överfull vid Tourmaline då det är så mycket folk som åker därifrån. Resan till Commerce tog säkert 35 minuter, annars tar det 20 minuter... Men det var demonstrationer IGEN... Rike gick hem och jag, Sara och Johanna gick till våra spårvagnar och bussar för att åka hem. Jag var hemma runt 19 och duschade, fixade mig i ordning och packade. 20.40 åkte jag till Commerce, mötte Sara vid 21.20, tog C3 bussen och mötte sedan Rike på bussen. Vi gick av bussen och gick sedan hem till Johanna. Hon bor nästan granne med premiärministern Jean-Marc Ayrault, bara 20 meter mellan deras hus! Utanför stod en polisbuss med 6 stycken poliser i som vaktade.
Johannas värdfamilj var inte hemma men de visste inte om att vi var där så det var en aning nervöst att de skulle komma hem utan förvarning haha. Vi kollade runt i det ENORMA huset och satte oss i vardagsrummet, åt fruktsallad, beställde sushi och pratade. Klockan var då ett tag efter 22. När klockan blev 23 så hade sushin fortfarande inte kommit så Rike ringde till restauranten och de sa att de slutade med hemleverans för en halv timme sedan. Men vi hade liksom beställt innan det!? och det stod inget om det? Sara stekte omellet som jag och hon åt, Rike och Johanna åt fruktsallad och vi drack vin och skrattade. Så mysigt och trevligt! Vi gick upp till hennes rum vid 02.30, gjorde i ordning bäddsoffan och kollade på Google Maps streetview på våra hem och Sverige och Tyskland. Timmarna passerade och vi låg sedan och pratade tills klockan var 4.30. Slutade med battle på tyska och svenska haha så roligt! Så bra sista kväll innan Johanna lämnar Nantes.

Så Frankrike, "l'english". HAHA
Scrambled eggs, bacon, färskpressad apelsinjuice och nybakad baguette.
Fin cykel vi såg på vägen till Fnac.
Passage Pommeraye är så fint julpyntat!
Haha knäppa kompisar på Ikea. Sara och Rike!
Haha jag var SÅ nära att köpa en halmbock för att ha som present på franskakursen. Men jag ångrade mig i sista stund, nu vet jag vad jag ska köpa istället. Det blir något från Unicefs presentshop!
Alltså snälla IKEA! Det är en älg men produkten heter "ekorre" haha. Sara och jag blev jättearga och tänkte nästan gå och klaga hos personalen.
God jül. Det heter God jul.
Haha Rike och laxfilén.
Lunch/middag, gravad lax och hovmästarsås.
Middag vid 23.50 hos Johanna.Fina vänner

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR