Söndag 2/12 - andra och sista dagen i Paris

Jag vaknade vid 7.55 av att jag frös så jag skakade, efter två timmars sömn. 8.30 ringde alarmet och då hade jag legat och skakat i en halv timme, inte tänkte jag på att klä på mig mer kläder nej nej... Jag gick upp, stängde av alarmet, kollade om de andra var vakna och satte på mig min ytterjacka för att sedan krypa ned i sängen igen. Johanna hade från början tänkt dra ut vid 7.15 för att se Paris lite mer men när hon upptäckte hur mörkt det var ute så stannade hon kvar. Runt 9.30 gick Rike och Johanna iväg för att se Pantheon och Luxemburg trädgården till exempel. Jag och Sara stannade kvar, jag tog en dusch och vi satt sedan och pratade i sängarna när vi packat klart. Vi checkade ut, lämnade in väskorna och tog en kort promenad innan vi mötte upp Rike och Johanna för frukost runt 10.30. Jag mådde betydligt sämre, väldigt förkyld och hes.
Vi promenerade sedan förbi Notre Dame, mot Louvren. Vi gick förbi Hotel de Ville och fortsatte i kvarteren där innan vi kom till Louvren. Det är gratis för de under 26 år som bor i ett EU-land har jag för mig så vi tänkte att vi kunde gå in gratis, endast se de "viktigaste". Men kön visade sig vara minst en kilometer lång så vi stannade bara till innan vi tog en buss upp till Montmatre. Det var även rätt kallt... Vi passade på att köpa lite lätt lunch på ett supermarché innan vi letade efter ett café för att dricka varm choklad. Detta saknar jag med Sverige, att det finns så mycket caféer. Här är det mest barer, restauranter och så, man kan dricka kaffe och så där men det känns fel på något sätt. Vi promenerade genom Montmatre, jag gick in på ett apotek och sa att jag behövde något för min förkylning; fick några tabletter, "alvedon" och nässpray för nästan 10 euro...

Vi gick sedan till en julmarknad som låg bredvid konstnärsplatsen i Montmatre. Där gick Rike och Johanna in för att leta efter ett café och jag och Sara stannade utanför. Jag såg en gammal tant, säkert cirka 85-90 år som påmminde så mycket om min mormor... Hon stod och sålde sina egna handmålade orginalmålningar i kylan. Vi gick fram och jag kände mig tvungen att köpa. Jag sa att de var väldigt vackra och valde en med en fin fågel, 15 euro kostade den. Det kändes så värt. Hon hade stora problem att öppna påsen för målningen för det var så kallt om händerna... Kändes bra med en god gärning. Nu har jag köpt en julklapp iallafall!
Vi köpte varm choklad som vi tog med och drack framför Sacre-Couer. Vi satt sedan där i två och en halv timme, där var det rätt varmt och solen värmde så skönt. De spelade musik, underhöll, gatuartister så det var bara roligt att sitta där. Vi skrev en del vykort, pratade och sjöng med i låtarna. När vi väl gick därifrån så gick vi neråt, Sara köpte en handgjord skål av en gammal läskburk av en hemlös - fint när de gör något istället för att "bara tigga pengar", sedan mot Pigalle och sedan förbi för att se Moulin Rouge och "le café deux moulins" (tror jag det heter) som är med i filmen "Amelie från Montmatre".

Vi gick förbi Starbucks och köpte termosmuggar och tog sedan tunnelbanan tillbaka till Mutalité Muabert där vi hämtade våra väskor för att sedan ta tunnelbanan till Duroc där vi gick mot Montparnasse. Vi letade efter en restaurant och hittade till slut "Flam's". De hade flamkushen, tysk pizza, som var väldigt god. Maten var god och väldigt prisvärd men servicen var förfärlig rent ut sagt. De kom aldrig för att ta våra beställningar, jag beställde en liten sallad också men den kom aldrig så efter en kvart fick jag be om den igen och de gav oss aldrig notan. En "pizza", coca cola light gick på 11 euro. Salladen glömde de att ta betalt för. Vi gick sedan till Montparnasse och under middagen hade vi upptäckt hur trötta vi var, särskilt efter endast två timmars sömn...
Väl framme vid tågstationen så väntade vi i tio minuter innan vi fick reda på vilken perrong vi skulle till. Vi hade första klass vilket var så värt, hade en egen "hytt" (vad heter det på tåg?) Edit: TACK, det heter kupé. Tåget var tjugo minuter försenat (skulle gått 21.50) så vi gav upp hoppet att vi skulle hinna ta spårvagnen till Commerce och därmed vara tvungna att ta taxi hem... Vi sov hela resan vilket var jätteskönt. När jag vaknade i Nantes så hade jag nästan ingen röst alls, herregud vad hes jag var.
Vi gick av tåget och SHIT vad mycket varmare det var i Nantes! Vi gick på perrongen när två personer frågade om vi inte hade glömt något på tåget. Sara upptäckte då att hon glömt sin ryggsäck. Finns hopp för mänskligheten! Vi tog spårvagnen, kändes så annorlunda mot de två tidigare dagarna. Där, runt 00.20 får jag ett sms från värdpappan; "är du framme i nantes? har allt gått bra?" (på franska såklart). Jag höll precis på att svara när värdmamman ringde och jag svarade. Hon ville veta att allt gått bra, att jag var framme och att tåget varit försenat. Snällt! Hon hörde att min röst var nästan borta så jag sa att jag hade åkt på en förkylning... Hon hade också varit i Paris under helgen!
Vi sa snabbt hej då och jag sprang till min spårvagn som gick direkt 00.30 och jag klev av 00.34 och var hemma 00.37, så smidigt. Hemma efter en kanonbra helg i Paris fast Nantes är så mycket bättre.

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Gud, vad kul ni verkar ha haft! :D Synd att du råkade bli så sjuk just då, men det kanske det var värt? ;) För övrigt tror jag tågarnas "hytter" kallas för kupé. :)

Svar: hade asroligt :D ja precis, men det löste sig :) hahahhaa se vad dålig min svenska är! kommer inte ens på att det heter kupé xD
/Mikaela Åhlén

2012-12-07 @ 22:29:20
URL: http://backaintepaback.bloggsida.se
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR