Torsdag - Lucia

snart helg, lyckorus! och för varje dag som går, desto närmare hemresan!!

Jag vaknade vid 8.15 då familjen höll på att lämna huset, somnade om och vaknade en timma senare. Hörde att pappan jobbade hemifrån på nedervåningen så jag såg "Lucia-tåget" från Uppsala Domkyrka på Svtplay och dagens avsnitt av Julkalendern. Tror nog aldrig jag sett det från Uppsala Domkyrka på teven men jag kände mig tvungen, jag behövde se ett luciatåg. Pappan gick hemifrån vid tio och jag även då ned och åt lite frukost, stannade sedan i sängen och gjorde ingenting. Förberedde N's lunch och hämtade sedan honom. Läraren gav mig tillbaka "la bonne nouvelle" och sa att vi behövde måla och teckna saker på den... Kul då jag är sämst på att måla. Så jag försökte mitt bästa och tyvärr hade N ingen lust att måla så jag fick göra det mesta. Vi åt lunch, torsk med ris. Min torsk la jag en bit chevre på haha.
Jag lämnade N, nu ösregnade det och var cirka 7 grader. Fransoserna klagar på kylan här... Jag tog spårvagnen och kom i tid till franskan. Vi höll på massor med grammatik, conditionnel present och passé, subjonctif och plusqueparfait. Jätteroligt verkligen. + Adverb. Jag hämtade N sedan och jag fick idéen att julpyssla med honom. Familjen har nästan inga saker för pyssel så jag och N målade cirklar som vi gjorde ett hjärta för att fästa i granen, ni ser på bilden sen! Jag flätade sedan ett hjärta som vi målade. Sedan badade han och pappan kom hem 18.30. Mamman kom hem senare och de var så förundrade över hur kreativ jag var. Haha eh jag? Haha nej. Men N tyckte det var kul och föräldrarna med så det var väl huvudsaken. Vi pratade en hel del, pappan åkte vid 20.00 med taxin, han skulle på jobbmöte i södra Frankrike imorgon och kommer hem imorgon kväll. Vi åt fiskgrattäng, mamman tipsade mig om ett brunch-ställe, jag bjöd dem på pepparkakor från i söndags, visade litet klipp från Luciafirandet i Uppsala och mamman bad om ursäkt att hon glömt köpa ljus, hon hade så gärna velat ha massa ljus så jag kunde få känslan för Lucia sa hon. Så snällt :] Vi ska troligtvis baka pepparkakor i helgen. Jag diskade sedan då hon bad mig och sedan såg jag på tv i vardagsrummet och drack te. Zappade runt bland kanalerna och hittade plötsligt New Moon! Dubbad till franska.......... Men jag såg 45 minuter och 21.45 gick jag upp till mig. Det var ett Lucia firande på det skandinaviska café men det började innan jag hade slutat... Ska sova straxt!

Julpysslet som vi hängde upp i granen!


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag såg också Luciatåget från Uppsala igår! Kände att det var ett måste eftersom här firar man det inte som vi gör, haha. Kul att vi tänkte samma:) Snart ses vi, ta hand om dig<3

Svar: hahahhaha! awesome! hur firar man det i spagetti-landet?? desamma, ses på hamnterminalen bästa du <3
/Mikaela Åhlén

2012-12-14 @ 10:53:09
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR