Från mina arkiv

Jag kollade runt på min dator, bland dokumenten, och hittade talet från nationella provet i Svenska B som jag höll i trean. Temat var "resor" och här är ett utdrag från det. Låten jag refererar till är "17 år" av Veronica Maggio. Det är exakt ett år sedan jag skrev det här och när jag tänker tillbaka på det, herregud vad mycket jag ville flytta utomlands. Då var det London jag ville till, underbara London, men jag är idag så glad att det blev Nantes. Så glad.

"Jag tror att Maggio längtar från sin stad. Längtar efter att se något nytt. Men på samma gång så är hon rädd att bli kvar. Att bli lämnad kvar i staden som tiden gått så fort i. För vem vill egentligen vara den som blir kvar?

Jag tror att de flesta kan relatera till det Maggio sjunger om. Jag kan det i alla fall. Just nu är det mycket om längtan till studenten. Till våra vuxenliv som börjar. Tills det att vi står där på Visby Strand och springer ut på balkongen. För mig fortsätter den längtan. Den sträcker sig längre bort. Jag längtar till att få flytta från Gotland. Att flytta utomlands och se något nytt än den här ön och staden.
Samtidigt så är jag precis som Maggio, en aning rädd att det ska fortsätta. Att något ska bli fel så att jag inte kan komma härifrån och sedan bli kvar. Jag vill tillägga att det är inget fel att stanna kvar här efter gymnasiet, det är bara det att jag vill som Maggio, uppleva något helt annat och nytt. Just nu så är det jag längtar efter.

Jag vill uppleva en stad med puls och liv i. En stad som London som jag tycker så mycket om. Jag vill till en stad som aldrig sover. Jag vill resa dit och bosätta mig. Jag vill att det ska vara bilar som tutar, brandbilar som åker med sina sirener klockan fem på morgonen och folk som trängs och knuffas.
Jag vill inte ha nedlagda affärer där för få handlade. Jag vill inte möta trimmade mopeder som nyfyllda femtonåringar kör. Jag vill hellre ha affärer som är öppna dygnet runt, trängsel och massa folk i en stad som lever. Självklart, landet är fint. Jag kan förstå folk som tycker om Gotland för det. Men jag vill ha mer. Jag vill få ett nytt hem, en ny hemstad. En stad att resa ”hem” till när jag varit tillbaka på Gotland för att hälsa på min familj."


Kommentarer
Postat av: Elin

Gud vad fint!! :) Jag ger dig högsta betyg! ;) haha

Svar: hihi tackar!:)))))
/Mikaela Åhlén

2012-11-13 @ 11:31:47
URL: http://aupairgeneve.blogg.se
Postat av: Frida - Au Pair i London

Jag känner igen mig så mycket av det du skrev och för mig blev det ju London :) Jag kommer från en liten ö med ca 400 invånare, alla känner alla och mataffären har varit på väg att läggas ned för att för få handlar där, detsamma gäller skolan eftersom inga barnfamiljer flyttar dit. Det är underbart att bo i en stad som aldrig sover och att det finns så många människor men samtidigt har distansen till Sverige fått mig att inse att det inte var så tokigt ändå. Jag är glad att jag åkte hit för annars skulle jag nog inte lära mig uppskatta det jag hade i Sverige. Hur känner du? :)

Svar: :) jag känner mig igen mig i det du skriver också, jag tyckte verkligen inte om gotland och sverige när jag bodde där, jag ville bara bort och se ngt nytt! sverige kändes så tråkigt. idag har jag ändrat uppfattning, jag har som du lärt mig uppskatta allt som är bra (och det är mycket) :)
/Mikaela Åhlén

2012-11-13 @ 21:17:38
URL: http://fridaslondon.com
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR