Igår, fortsättningen på lördag

Efter att varit på markanden och sedan pausat hemma så gick jag mot spårvagnen för att möta Rike vid Bretagne 14.15. På vägen till spårvagnen så mötte jag värdfamiljen - igen haha. Vi pratade lite och pappan skojade och sa: "tu resors?" (går du ut igen?) Jag berättade att vi skulle till Atlantis och kolla in de nya butikerna vilket de tyckte var kul. Jag la även till Ikea och mamman sa att hon skulle dit någon dag för att köpa glögg så vi kunde testa det tillsammans. Jag erbjöd mig att köpa det och mamman sa att det skulle vara jättebra. Vi sa hej då och jag gick sedan till spårvagnen. Jag mötte Rike och vi promenerade genom centrum, passerade Place Royale och julmarknaden där och jag köpte en galette där - en complet (ost, skinka och ägg) som var jättegod. Precis som korv och bröd säljs på gatan i Sverige så säljer de crêpes här.
Vi tog spårvagnen till Atlantis, det tar drygt 20 minuter och där gick nästan alla av. Nu har det redan stora köpcentrumet 180 butiker, innan var det "endast" 120 stycken. Vi gick först till Ikea och gick runt där men hittade ingenting. Jag letade efter en julljusstake men de hade ingen. Besviken. Så detta blir första gången jag inte har en adventsljusstake (mamma och pappa; jag utgår från att det står en ljusstake i mitt fönster hemma när jag kommer hem. Tack på förhand.) Det enda jag köpte där var pepparkaksformar. Vi gick sedan till H&M och några andra butiker men det var så sjukt mycket folk så det gick inte att ta sig fram i butikerna eller prova något så vi gav upp. Kombinationen "snart jul + ny öppnade affärer" är inte så lyckat... Det gör en bara trött. Vi gick sedan till Leclerc, köpte chokladkalender (ja jag måste ha en haha), tråd och nål för att laga hål i kläder, lite frukt och dryck. Vi gick sedan till Ikea för att handla lite i matbutiken. Det blev en himla massa. Allt som allt gick det på 17 eeuro men det var det värt! Nu har jag allt som behövs för att vi ska kunna fira advent här.
Vi tog sedan spårvagnen till Francois Mittereand - ändhållplatsen - eftersom det var så mycket folk på stationen utanför Atlantis så vi åkte bara en hållplats, vände och var sedan på spårvagnen när folkmassorna gick på. Smart! Det var problem med linje 1 eftersom det var demonstrationer vid Commerce. Fransoser och deras demonstrationer... Vi kom sedan till Commerce, kollade på julmarknaderna i mörker och letade sedan i 20 minuter efter Rikes buss som bytt hållplats plötsligt. Jag tog sedan bussen hem från St Nicolas och kom hem runt 18.50 tiden tror jag. Jag gick upp på mitt rum direkt, skypade med pappa och sa grattis eftersom han fyllde år och pausade på rummet innan pappan här kom upp och frågade om jag ville ha en apertif. Jag gick ned och pratade och berättade om dagen för dem. Pappan visade sedan en fransk inredningstidning som gjort ett resereportage om Gotland! Pappan sa hela tiden "ca donne vraiment envie d'y aller" (man får verkligen lust att åka dit). Vi åt sedan en soppa på palsternacka och äpple och sedan spagetti carbonara. Avslutades med ostar från Nantes och chokladmousse. Middagen började runt 8 och avslutades halv 10, dessa tider... Det var väldigt blåsigt under kvällen - dock var det 16 grader under dagen! Pappan frågade om jag skulle ut och jag sa att det skulle jag. Jag var tydligen väldigt modig och de sa "bonne chance".

Jag fixade mig sedan på mitt rum, tog bussen som är 5minuters promenad från mig. Den bussen går från gatan som är prostitutionsgatan här i Nantes, det var alltså den gatan jag väntade på bussen på. Kändes en aning obehagligt, särskilt när jag passerade en tjej som stod och pratade med en kille i en bil när jag skulle till bussen... Bussen kom och busschauffören försökte vara rolig genom att öppna och stänga dörren fem gånger mitt framför mig. Jättekul. Jag mötte sedan Rike vid Commerce, vi gick till en nattshop, till en bar och sedan mötte vi upp Sara och hennes pojkvän Simon som är på besök här på en bar nära Commerce. Vi var där ett tag innan vi tog spårvagnen. Mötte Sara och Simon vid bron, de cyklade. Vi gick sedan till Hangares à Bananes och på Altercafé mötte vi Alex (Usa), Leemart (Irak), två tjejer från Argentina och Guatemala som vi träffat några gånger tidigare och två andra tjejer som vi inte kände till. Sara och Simon cyklade också hem då. Första gången som det var inträde, 5 euro så det var okej. Det var en festival i helgen "Bar-bars" så det var något särskilt evenemang på Altercafé. Vi kom dit runt 00.30 och tog bussen därifrån vid 03.45. Det var en rolig kväll! Tog nattbussen hem, Rike gick av vid sig och jag åkte sedan i drygt 8 minuter. Första gången jag tog nattbussen så jag missade min hållplats... Har aldrig åkt den vägen i mörker så jag höll hela tiden utkik över vad jag skulle av. Men när jag väl upptäckte det så var det försent. Jag var inte helt säker men när jag såg namnet på nästa hållplats, då var jag helt säker. Så jag skyndade mig att trycka på stopp så jag hoppade av två hållplatser för sent och fick gå tillbaka. Bussen saknade även skylt där nästa hållplats står... Passerade prostitutionsgatan igen men gick sedan in på en sidogata närmare min gata så det var inga problem. Kändes inte osäkert eller så, pratade med Rike i mobilen hela tiden. Jag somnade runt 04.55

Galette complete.
Julpyntat som bara den vid Atlantis!
Kära Ikea.
Julavdelningen på Ikea.
Nya delen på Atalantis, invigdes förrförra torsdagen. Häftigt tak!
På Leclerc. Förvånas varje gång hur galet stort det är!
Fanns hur mycket julgodis och chokladkalenderar som helst.
Se hur mycket det är!!Commerce.Allt som handlades på Ikea.

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR