Igår lördag - med lite nordisk feeling

Känns som mitt minne är sämst när jag knappt kommer ihåg vad jag gjorde dagen innan haha.
Jag vaknade runt klockan tio, N hade inte vaknat så det var rätt tyst i huset. Jag gick sedan upp till mitt rum igen, tog en dusch och fixade mig i ordning. Mamman och N gick iväg till stan, pappan var någonstans i huset när jag gick, funderade ett tag på att ropa: "salut, à toute à l'heure" men jag gjorde inte det. Ropa högt i huset, nja så runt 13.45 mötte jag Sara och Johanna vid Commerce. Vi tog sedan en buss till platsen där Rike bor, gick 5 minuter och var sedan framme vid "Le grand T" där det nordiska litteratur-evenemanget skulle vara.
Vi hade inte så stor koll på vad vi skulle se, vi började med att kolla på alla nordiska böcker (översatta på franska) som vi kände igen. Sara köpte "ett dockehem" av Ibsen och jag "den du inte ser" av Mari Jungstedt på franska. Jag har redan börjat läsa och den är inte såååå svår. Vi gick sedan till föreläsningen som var, tre unga nordiska författare, en från Norge, en från Danmark och en från Sverige. Svensken var Jonas Karlsson, tror ni vet vem det är, han hade huvudrollen i filmen Miffo och i Cockpit. Först pratade de på sitt egna språk och fick det sedan översatt till franska. Det roliga var att franskan gick hur bra som helst att förstå.
Vi gick snabbt fram till Jonas Karlsson och pratade med hans översättare lite snabbt innan vi gick vidare. Vi bestämde oss sedan för att gå då inget annat lockade särskilt mycket. Då tog vi bussen till centrum igen, letade efter ett café men det är ont om sådana man bara tar en fika på. Än så länge har vi inte hittat något bra... Det slutade med att vi gick på ett enkelt crêperie. Vi satt där och pratade länge om skillnader Tyskland-Sverige innan vi gick till Monoprix för att köpa saker för kvällen.
Jag och Sara sa hej då till tyskarna runt halv åttta tiden och gick till spårvagnen där Sara cyklade hem. Jag stod sedan på spårvagnsperrongen och väntade på spårvagnen, lyssnade på musik och tittade bara ut på perrongen. I ögonvrån såg jag någon som verkade bekant, väldigt bekant men jag kunde inte placera personen. Personen fortsätter och går fram till mig och sa "bon soir mademoiselle." Då upptäcker jag att det är värdpappan! Hahaha. Mamman och N passerar bakom och säger något i stil med "nämen hej är du här?" Detta är så typiskt Nantes.
Vi pratade på perrongen om vad de hade gjort, jag berättade om den nordiska litteratursaken och visade boken. Vi tog spårvagnen hem, jag försökte hitta min franskaläxa utan resultat och sedan tog vi en apertif. Mamman vill jättegärna fira Advent så det ska bli roligt. Hon pratade med sin mamma i telefon och sa: "i Sverige firar man helgerna innan jul, så det ska vi göra!" Så roligt. Pappan förklarade sedan fransk grammatik för mig när jag frågade om hjälp med min bok. Vi åt sedan soppa till middag och jag gick sedan upp till mig och fixade mig.

Runt 22 gick jag ned, sa till föräldrarna att jag skulle ut och de sa "bonne courage". Jag tog spårvagnen till stan och mötte sedan Sara vid Commerce. Vi satte oss på en bänk och efter ett tag kom Rike, hon skulle egentligen varit barnvakt men det blev inte så! Vi mötte sedan upp en kille från Danmark som pluggar på universitet och hans kompisar på en bar och där var vi ett tag innan vi gick till Hangares à Bananes. Tog ett tag att gå dit, dryg 20 minuter tror jag. Där dansade vi på olika klubbar tills klockan blev runt 04.00 då vi började gå tillbaka till Commerce. Jag hade köpt 24timmars Bicloo (cykelkort) innan så jag tänkte cykla hem. Vi sa hej då och skildes åt vid Commerce. Jag cyklade från Commerce vid 4.30, 7 minuter senare lämnade jag cykeln vid cykelstoppet för cyklarna och gick sedan 4 minuter hem. Väldigt smidigt! Det är drygt 2 kilometer att gå från centrum till mig, jag bor väldigt centralt men jag skulle aldrig gå hem mitt i natten. Fastän jag cyklade så var det folk som ropade och pratade, bilar som saktade in och började prata. Men det kändes helt okej. Jag somnade runt 5.20 efter en rolig natt!


De hade till och med skaffat stora statyer av is!
Och en stor älg satt på väggen...
Föreläsningen/seminariumet.
Johanna, Rike och Sara + affishen med evenemanget haha.

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR