Måndag - a royal affair

Jag vaknade vid åtta, klädde på mig och väntade sedan på mitt rum. Pappan knackade på min dörr och jag öppnade. Han sa då: åh bra att du är vaken, vi visste inte om du var det eller inte!
Jag gick ned och föräldrarna åkte till sina jobb. N såg lite barntv innan vi gick till skolan, det gick bra. Men när vi var där så började han genast gråta och jag satt länge och pratade med honom och gjorde mitt bästa. Läraren tog honom sedan och sa att vi kunde vinka genom fönstret vilket vi gjorde. Han grät inte då men när jag vinkade och sa "à toute à l'heure" så började han gråta massa och sa "reste mikaela." Jag vinkade och gick sedan hem och åt frukost. Gick sedan upp till mig, sov en halv timme, tog en dusch och fixade mig i ordning.
Jag tog efter ett tag spårvagnen till Commerce, gick till Place de Cirque där jag mötte upp Rike. Vi gick till Stratto där jag åt lunch och vi gjorde sedan franskaläxan tillsammans där. Sara kom sedan och vi satt och pratade om hur det kommer vara när vi åker hem till Sverige och Tyskland igen. Jag kommer bara ha 6 heldagar hemma på Gotland så ska nästan göra ett schema hur jag ska hinna med allt! Nej men seriöst, det skulle vara bra!
Vi gick sedan till Commerce och tog spårvagnen till franskakursen. Där fick vi skriva en text om "oss och choklad", redovisa läxan och prata och diskutera rasism och religioner i mer än i en timme. Rätt chill lektion. Läraren pratade länge om rasism i Sverige och jag kom att tänka på där jag satt, att jag förstod allt och det var som att lyssna på svenska eller engelska. Jag behövde inte koncentrera mig alls för att förstå! Rätt sjukt hur mycket enklare franska är nu än för bara en månad sedan.
Jag hämtade N i skolan sen och vi gick hem. Han var på bra humör! Vi lekte hemma och skojade och la pussel. Han tog sedan badet, en del problem men då är det bara att veta hur problemen "botas". Föräldrarna kom hem vid 18.50 och vi pratade en hel del. Jag sa att jag skulle inte hinna att äta med dem eftersom filmen som vi skulle se på bion började 20.45, mamman sa då att hon kunde börja tidigare med middagen så att jag kunde hinna äta - snällt! Vi pratade om allt möjligt länge och såg sedan lite nyheter på tv. Det var ett inslag om "la fronte nationale" = deras motsvarighet till Sverigedemokraterna. Det partiet har hela 18%! Helt sjukt. Vi pratade om det under middagen bland annat, och om det har blivit bättre/sämre med Hollande som president. Till middag blev det lax i ugn med kokt potatis. N var rätt trött och vi åt sedan ost och dessert. Middagen slutades med att jag skrattade så jag nästan grät. Vid 20.30 mötte jag Sara och en kompis till hennes värdfamilj, en (fransk) kille som är ett år yngre än oss. Vi möttes vid Commerce och åkte sedan till Égalité där vi gick till la cinema Concorde där vi såg "A royal affair". Den danska filmen med den svenska skådespelaren Alicia Vikander. Filmen var riktigt, riktigt bra men rätt svår att förstå. Den var nämligen på VO, på danska alltså med fransk undertext och jag har ibland problem att förstå danska, förstår väl 70% så samtidigt som filmen pågick fick jag översätta från danska när de pratade och så försökte jag läsa och förstå undertexten på franska. Samtidigt. Det var svårt. Men filmen var riktigt bra och det var första gången vi var på den bion, det var väldigt billigt - 5,7 euro vilket är 50 kronor. Det var en gammal biograf med ursköna fåtöljer, tror nog jag somnade någon minut haha :]
Vi gick sedan en spårvagnshållplats och tog sedan spårvagnen till Commerce där vi sa hej då. Jag tog spårvagnen vid 23.30 och var satte nyckeln i dörren 10 minuter senare. Pappan var vaken och frågade hur filmen var och jag berättade innan jag sa god natt och gick upp till mig. Några minuter senare knackade han på min dörr och sa att inte jag behövde lämna N i skolan imorgon bitti. Yes. "Du kan få en sovmorgon imorgon alltså." Direktciterat. Nu ska jag sova, trött!

I lördags var det jättestora demonstrationer här angående den nya flygplatsen de vill bygga. Nästan alla är starkt emot den. Det var även stora demonstrationer i hela Frankrike mot att homosexuella ska få gifta sig.

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR