Zlatan och Frankrike

Jag berättade i fredags om hur värdpappan hade pratat om Zlatans fantastiska 4-2 mål mot England. Målet (och såklart även Zlatan i allmänhet) är väldigt omtalade här i Frankrike. Men det jag inte trodde var att även här i Nantes skrivs det om målet.
I allmänhet pratas det väldigt mycket om Zlatan, mycket på tv och även i vissa talkshows. Tidningen DN skrev en väldigt, väldigt rolig artikel (ni måste läsa den)om hur Zlatan förnyar det franska språket. Min värdpappa berättade att det finns ett nytt verb, zlataner, betydelsen är dock lite oklar... Exempel från DN:s artikel:

"På radio, i tv och på varenda skolgård i Frankrike hör man det mystiska nyordet:

– Wow, jag zlatanerade matteprovet!

– Tigger du om en Zlatan va?

Det har blivit zlatans populärt att prata zlatan i Frankrike!"

Även här ett utdrag från artikeln:
"Zlatan fick snabbt en egen docka i Frankrikes populäraste satir- och humorprogram: Canal Plus dagliga, fejkade nyhetsprogram: Les Guignols de l’info. Nästan varje kväll dyker Ibrahimovics docka upp i rutan med sin självsäkra attityd och pratar, likt en kung, om sig själv i tredje person:

– Det var inte mål. Det var zlataner! Zlatan sparkade in en zlatan från trettio meter. Mäktigt, säger Zlatans docka.

– Ja, det var imponerande. Bollen gick i 101 kilometer i timmen, säger dockan som är nyhetsankare.

– Ja, jag kunde inte zlata till den hårdare. Det finns en hastighetsgräns på 110 kilometer i timmen i Ligue   1, säger Zlatan­dockan och lägger till:

– Men den vackraste uppvis­ningen var när jag zlatanerade Pastore i omklädningsrummet! Jag satte en spark rakt i hans zlator, säger dockan i blå PSG-tröja och hästsvans."

Jag har själv sett humorprogrammet och det är väldigt roligt. Ni vet reklamen som Brad Pitt gör för Chanel no.5? Humorprogrammet har gjort en parodi på den - med Zlatans docka. En sak är säker, det är ännu roligare att vara här i Frankrike när Zlatan spelar bra i Paris Saint Germain och hela Frankrike intresserar sig av Sverige! Jag är annars inte alls intresserad av fotboll men nu kan jag inte låta bli :]



Från DN.se 18/11, länk här.
Från Ouest France, 15/11. Länk här.

Kommentarer
Postat av: elin

montemartre får du inte missa, bästa stället i hela paris

Svar: har varit där en gång (i montmatre och paris) och kan bara hålla med. blir en tur dit igen den här gången!
/Mikaela Åhlén

2012-11-21 @ 22:26:49
URL: http://elinnisabella.blogg.se
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR