19årsdagen

Jag vaknade av mitt alarm vid 8.20 imorse, hörde pappan och N lämna huset och började efter ett bra tag vakna till liv. Fixade mig i ordning och tog sedan spårvagnen till stan. Där möttes jag av bästa tyskorna och detta. Så glad! Vi gick och åt födelsedagsfrukost på caféet Croque Madame tror jag det heter, eller ja drack te och varm choklad. Satt där i någon timme innan Johanna var tvungen att åka hem. Jag och Rike promenerade lite kring kvarteren vid Hotel Dieu och tog spårvagnen tillbaka till Commerce där jag köpte en baguett med rökt lax till frukost/lunch och vi sa hej då och jag tog spårvagnen hem. Handlade lite nödvändigheter på Carrefour, tråkiga saker som schampoo och sånt.
Åkte hem och gick upp och svarade på mejl från några vänner och läste brevet som jag fått från farmor. Läste med ett leende. Fick ett sms av värdmamman: "Bonne anniversaire Mikaela!!!!!!!!" Pappan kom plötsligt hem och han knackade sedan på min dörr och gick in. Typiskt efter att mitt rum var stökigt efter imorse, kunde inte hitta mitt franska lexikon vilket resulterade att allt låg på golvet, lagom pinsamt. Han sa "BONNE ANNIVERSAIRE!!!" och vi pratade lite och jag fick förra veckans lön. Efter att han lämnat rummet städade jag ordentligt, ifall någon skulle komma in senare... Runt 13.20 lämnade jag huset och tog spårvagnen till franskakursen. På måndagar äter N i matsalen så perfekt att min födelsedag var på en måndag! Jag mötte Rike och Maggie (England) på spårvagnen och fick en liten present från Maggie, en jordgubbsbakelse. Fin tanke!!

Hade franskakursen och läraren sa som vanligt: "jag vill ha 0 fel på diktamen!" och sa sedan till mig: "inte alls dåligt Mikaela!" Åkte sedan hem och sa hej till pappan som jobbade hemifrån och hämtade sedan N. Han var på bra humör och riktigt riktigt riktigt snäll mot mig! Han lekte lite hemma och sedan lekte vi på hans rum innan pappan mötte mamman för föräldramöte runt 18.00. N tog sitt bad utan problem och vi väntade sedan på föräldrarna. Pappan sa att det skulle ta en timme men de kom hem 20.20. Mamman var på riktigt riktigt bra humör och de båda kände riktigt dåligt samvete över att de var så sena. Kindpuss och sedan in i köket. Faktum var att ALLA var på bästa möjliga humör. Vi pratade massor och åt sedan apertif, mamman hade varit urgullig och åkt till Ikea och köpt massor av svensk mat. Vi åt sill, drack Ikeas öl (N saft), tunnbrödrullar med kaviar och så. Till middag blev det någon raggmunksliknande rosti och köttbullar + lingonsylt. Gillar egentligen inte sylten men kände mig nästan tvungen att äta eftersom mamman hade köpt den särskilt för mig. Smakade riktigt bra och de var så snälla som vanligt.
De gick till köket och kom ut med en mandeltårta med 19 tända ljus som jag blåste ut på en gång. Glömde dock att önska något... Vi åt tårtan och jag fick sedan en present av dem, en guidebok särskilt för tjejer om Paris! Så snälla!! Vi pratade en hel del och sedan skulle N sova så de sa att jag kunde få skypa med min familj så det blev en timme skype med familjen. Bästa avslutet!
Så himla glad nu, särskilt att värdfamiljen är så bra, kunde inte fått en bättre värdfamilj! Förresten, 21 grader och sol idag!


Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR