Försäkring

Eftersom jag åker som Au Pair privat (utan organisation) så fick jag fixa med försäkring och sådant själv. Det blev sista veckan som jag gjorde det och det var väldigt enkelt.
Jag ringde till försäkringsbolaget som jag är tecknad i hemma, alltså hemförsäkringen. Vi har Länsförsäkringar och för dem förklarade jag läget, att jag under 10 månader ska vara Au Pair i Frankrike och undrar hur jag gör med försäkring. Det Europeiska sjukförsäkringskortet ska man ha. Med det får man samma vård som invånarna i landet. Man beställer det här från Försäkringskassan och det tar max 10 dagar att få kortet och det är giltigt i 3 år.
Men det kortet täcker endast om man är sjuk, som om att gå till läkaren för att man är sjuk.
Om jag skulle bli rånad (peppar peppar) så gäller ingen försäkring. Länsförsäkringar tipsade mig om detta då. Det är en försäkring för tillfällig utlandsvistelse. I 60 dagar tror jag, gäller hemförsäkringen men efter det så gäller denna försäkring för mig. Den kostar 600 kronor för mig mellan augusti till sista december. Den ska också vara betald innan avfärd. När jag kommer hem i jul ska jag ta beslutet om jag vill ha försäkring för de nästkommande månaderna också och isåfall ordna det innan avfärd. Då får jag också 60 nya dagar och på så sätt ett billigare pris. Den här försäkringen täcker det mesta, endast skador som man får men för livet för täcks inte, men man kan utöka försäkringen så att det är inkluderat.
Min värdfamilj har även tecknat en försäkring för mig, men det kändes lite riskfyllt att ha en försäkring som jag inte förstod vad den innebar och allt sånt så jag är dubbelförsäkrad nu. I december får jag se hur jag gör. Tror den försäkringen de har tecknat kostade runt 250 euro för 10 månader. Om någon vill kan jag kolla upp namnet på den.

Mitt tips är att ringa försäkringsbolaget som man har i Sverige och förklara läget, det är nog det smidigaste och det billigaste. De kan kanske ordna något också. Värt ett försök iallafall! Ni som är Au Pairer nu, hur har ni gjort det med försäkring?

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR