Fransk uppfostran

Den franska uppfostran slutar aldrig att förvåna mig. Aldrig. På franskakursen idag berättade läraren om att det är väldigt, väldigt ovanligt att fransoser är vänsterhänta. Anledningen är att fram till 60 eller 70-talet var det förbjudet att skriva med vänsterhanden. Förbjudet!! När det visade sig att det var något barn som började använda vänster handen för att skriva så band de fast handen bakom ryggen, på stolsryggen. Barnet tvingades sedan att skriva med högerhanden, den korrekta handen enligt dem...
Enligt franskaläraren lider många av de som utsattes av detta för traumatiska minnen, de fick men för livet. Men vissa av dem kan även skriva med båda händerna. Dock helt sjukt att de försökte tvinga barnen att skriva med den "rätta" handen.

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Vet att det var förbjudet i Sverige också en tid, men minns inte hur länge. Inte så länge som i Frankrike i alla fall tror jag. O.o Men min låtsasfarfar var vänsterhänt men tvingades skriva med högerhanden. Tror han blev slagen med linjalen eller något annars... Hur som helst kan han använda båda händerna nu. ^^

Svar: oj!!! hade ingen aning att det varit så i sverige :O så hemskt!
/Mikaela Åhlén

2012-10-09 @ 19:32:55
URL: http://backaintepaback.bloggsida.se
Postat av: Lina Carlsson

Håller med med föregående talare. Min "låtsasmorfar" var vänsterhänt och blev tvingad till att använda höger. I dag kan han skriva med båda. När jag var liten skrev och ritade jag med vänster, men min farfar sa åt mig att använda höger. Eftersom jag var rädd för min farfar när jag var liten gjorde jag som han sa, vilket innebär att jag är lite bådhänt idag om än mer åt höger. Jag äter som en vänsterhänt, har kunnat skriva med båda hände (min vänster blir sämre och sämre för varje dag, måste öva!!) och i fotboll är jag vänsterfotad (detta hänger ihop med händerna)... Lite kuriosa till dig från mig ;)

Svar: Alltså oj!! Herregud SHIT XD
/Mikaela Åhlén

2013-02-08 @ 11:34:56
URL: http://terranivium.blogg.se/
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR