Monday

Jag vaknade när värdfamiljen precis lämnat huset och åt frukost och fixade mig sedan. Gick sedan till spårvagnen och mötte Rike på Place de Commerce vid halv elva. Vi gick till språkböckerna och jag köpte en enkel grammatikbok på spanska och en nybörjarbok på tyska! Så nu ska jag lära mig tyska lite smått, ska bli roligt faktiskt!
Vi kollade sedan hur Bicloo cyklarna fungerar eftersom jag skrev in mig på dem igår och till en början var det väldigt svårt, ingen av oss förstod hur man skulle återlämna cykeln men efter ett tag löste det sig, thank god. Vi mötte sedan upp Julia (Usa) och Maggie (England) för att äta lunch. Restauranten Le Select som vi planerat att äta lunch på var stängd så vi gick vidare och hittade ett thailändskt ställe som var tomt. För 9 euro (!) fick vi förrätt, varmrätt, efterrätt och dryck. Helt sjukt. Gott var det också! När vi satt där kom det mer och mer folk hela tiden och till slut var det fullt! Vi gick sedan och tog spårvagnen till franskakursen.
På spårvagnen upptäckte jag att mitt busskort var glömt i mina joggingbyxor hemma... Som tur var hade jag en 1-timmes biljett men glömde stämpla den/tänkte att jag hann stämpla den om det skulle komma någon kontrollant. Under mina 54 dagar här har jag aldrig varit med om en kontroll men såklart hände den idag...! På en station ser jag att kontrollanter går på och att de stannar i vagnen längst fram, såklart sitter vi där. Jag börjar skaka och Rike frågar mig varför jag gör det och jag viskar att det är kontrollanter. Jag hoppades att de skulle gå av, ibland åker de någon station för att göra kontroller på perongen men inte i det här fallet. En av kontrollanterna säger sedan "bonjour" och ber om att få se biljetterna. Alla visar sina årskort och jag tar fram min biljett. Han säger att den inte är giltig eftersom den är ostämplad och jag svarar: "pardon, desolée..." = förlåt ungefär. Rike avbryter mig mitt i meningen och säger översatt: "Alltså förlåt men det är min tyska kompis det här. Hon förstår inte franska och kan inte prata det heller. Hon visste inte att man skulle stämpla och jag glömde det... Det är mitt fel förlåt."
Kontrollanten tittade på oss, stämplade sedan biljetten och skrev något på den innan han gick vidare. Herregud vad jag pustade ut efter det. När jag var i Köpenhamn förra sommaren så fick jag böter eftersom vi chansade och åkte utan biljetter och efter det sa jag, aldrig mer utan biljett. Säger det en än gång, aldrig mer!
Vi hade franskakursen i två timmar och jag hämtade sedan N. Nu ösregnade det så vi stannade hemma. Han tog badet efter lite tjat från min sida men annars gick allt bra. Föräldrarna kom hem runt sju-tiden och vi åt middag. N var trött så mamman nattade honom och jag åt middag med endast pappan.
Jag skypade sedan med mamma och lillebror och har precis sett Solsidan avsnitt 1, det fungerade att se idag!!! Lycka.


Äkta thailändsk mangojuiceVi delade på fyra förrätter för att få smaka allt, ovan en kycklingsallad och nedan räkvårrullar.

Kommentarer
Postat av: Bea

Haha, men gud, att du kan ha sån otur! Två av två möjliga, inte många som lyckas med det. Själv har jag fått visa biljett en gång när jag åkt tåg...

2012-10-09 @ 06:53:02
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR