La Suède?

När jag har träffat fransoser/fransyskor här i Frankrike och jag har sagt att jag är från Sverige så har jag alltid fått dessa kommentarer

  • Är det vinter året om och -20 grader kallt? Snö året om?
  • Åker ni skidor och släde till skolan och jobbet på vintern?
  • Är alla blonda och blåögda?
  • Hur kan man göra något eftersom det är mörkt året om? Solen går ju aldrig upp?
  • Man blir ju ruinerad eftersom alkoholen är så dyr.
  • Handlar ni bara på IKEA och H&M?
Och så här: 
Jag: Jag såg en svensk film.
Fransk: Jaha en film av Ingmar Bergman.
Jag: Nej det finns andra svenska filmer än Ingmar Bergmans.
Fransk: Jaha ja det gör det, många riktigt bra och bra musik. Det kanske är det ni gör eftersom det är mörkt året om.

Jag skriver igen och fyller på om jag kommer på något mer sånt här. Men det händer ofta, "citaten" ovan.

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR