Söndag

Det var "journees de patrimoines" idag och igår. Allt var gratis, såsom museum och liknande. Efter att ha sovit cirka 6 timmar så åt jag frukost. Är lite småförkyld på morgonen så gick ned och sa god morgon till pappan och N. Min röst var så hes så han måste trott att jag stannat ute hela natten eller något sånt. Och sedan, direkt på morgonen börjar en konversation på franska om hur det var kvällen innan. Jag svarade då att det är så annorlunda mot Sverige så då var jag tvungen att förklara hur det var annorlunda på franska när man precis har vaknat...
Aja, jag åt min frukost och gick sedan upp till mitt rum och gjorde ingenting. Bloggade, såg ett avsnitt SATC, duschade och fixade mig innan jag 14.30 mötte upp Rike. Vi tog spårvagnen till Jules Vernes museum som låg en bit från centrumet. Kollade runt där och det var gratis. Rike översatte allt från tyska eftersom det endast fanns information på franska, spanska, italienska och tyska. ENGELSKA?! Det var intressant och grejen är att Jules Vernes föddes och levde stor del av sitt liv i Nantes. Vi gick sedan till ett Planetarium och satt och kollade och lyssnade i 20 minuter. Så häftigt!
Vi begav oss sedan mot centrum. Riktigt fint väder idag, 30 grader och molnigt/sol. Vi gick genom centrum och varje gång förundras jag över hur fint det är här och hur lycklig jag är som bor här under ett år! Vi gick förbi en marknad och stannade till där, hittade faktiskt flera saker. Bland annat två läroböcker i spanska för 3 euro totalt. Tänkte att det kan vara bra så jag inte glömmer bort spanskan som jag kan...
Vi hittade sedan ett sushi ställe, Planet Sushi och tyckte först det såg lite b ut. Visade sig vara helt motsatsen. Fräsch meny och det visade sig att de hade andra restauranter i hela Frankrike, Ibiza, Miami och Panama. Bakom oss satt ett par med sin dotter. Jag tyckte det lät som svenska och försökte lyssna. Tror pappan var svensk och mamman från Finland men är inte alls säker. Det knäppa nuförtiden är att jag kan knappt identifiera svenska. Jag hittar inte orden på svenska så mitt ordförråd är så enkelt på svenska nu.
Vi åt sushin där, jag tog california rolls och även sushi med ris, CHEVRE, HONUNG, RUCCOLA och VALNÖTTER. De var såååååå goda!! Vi gick sedan och Rike tog bussen hem och jag tog min spårvagn hem. Hemma satt jag och umgicks med värdfamiljen, eller ja pappan och N. Trivs riktigt bra. Jag gjorde även min franskaläxa till imorgon. Jag kom väl hem vid sju och klockan tio gick jag upp till mig så satt väl nere och umgicks i dryga tre timmar.
Nu ska jag snart sova, soft måndag imorgon. Ingen måndagsångest här inte!
Museumet!
Några möbler ur Jules Vernes hem.
Detta var hur Nantes såg ut i slutet av 1800-talet.Hangares à Bananes, där vi var igår och klubbade. Ni ser  "husen", de låga byggnaderna?
Utsikt över södra Nantes.
Här har vi Jules Vernes.Planetariumet.
Utsikt över fina Nantes.
De hade även efterrättssushi på Planet Sushi. Med nutella..................
Sockrig soja. Alltså fransoser och deras socker, orkar inte.
Den übergoda sushin. SÅ god.

Ja Chèvre sushin är högst upp. Låter konstigt men sjukt gott.

Håller ni med? En aning b ser det kanske ut? 

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR