Fredagen den 5 april 2013

Jag vaknade vid 9-tiden, åt frukost och fixade mig i ordning. Därefter åkte jag med spårvagnen till Bretagne där jag gick till stora postkontoret, kopierade mitt pass och åkte tillbaka hem. Jag behövde ha en kopia av mitt pass för att anmäla mig till DELF-provet. Väl hemma så hämtade jag N och vi åt ravioli till lunch, han åt verkligen superbra, flera portioner. Jag lämnade honom sedan i skolan, skyndade mig till bussen och mötte Sara och Rike där. Vi åkte bussen till Petit-Port och tog sedan spårvagnen en hållplats till Facultès.
Vi gick till en universitetsbyggnad, frågade var man skrev in sig och vi gick sedan dit. Det gick enkelt att skriva in sig och sedan var vi anmälda till DELF B2 och 120€ fattigare. DELF är ungefär som Cambridge-testet i engelska och om man har det franska diplomet så kan man studera på ett universitet i Frankrike! Coolt! Vi gick därifrån och mötte en Joyce, en holländsk tjej från franskakursen) och tog följe med henne till spårvagnen, på vägen ut träffade vi Rachel från England och pratade lite snabbt med henne innan vi gick.
Jag och Rike gick sedan till juicebaren Mango efter vi sagt hej då. Vi satt där ett tag och pratade innan vi sa hej då och jag åkte hem. Jag hämtade N och vi lekte hemma innan han duschade. Mamman kom hem samtidigt, vid 18.00 och vi pratade en del innan pappan kvar hemma en kvart senare. Jag åt sedan middag med N och pappan, kycklingklubbor och pommes dophines, när mamman åkte och hämtade veckans mathandel. Jag gick sedan upp till mig, fixade mig i ordning och skypade sedan med fina Sara i 20 minuter innan jag tog spårvagnen till Commerce och var där 22.10. Jag mötte Rike där och vi gick till baren "Au Vestaire" där vi mötte Kensie (Usa), satt där och pratade en del innan Sara kom. Ett tag senare kom Kensies pojkvän och hans franska kompisar och vi gick vid 01-tiden till Le Marlowe. Vi var där rätt länge, haha, till 4.45. Då sa jag, Rike och Sara hej då, de andra hade gått tidigare. Jag och Sara gick och hämtade våra cyklar och på vägen dit stannade två fransoser och frågade om något och jag sa "pardon" för jag hade inte hört vad de frågade. De sa då "ah putain" (ah fan) och gick vidare. Jag blev så sur, jag pratar ju ändå franska och blir sur att min accent hörs så mycket. Detta hände en gång till innan vi hämtade cyklarna... Jag cyklade hem och var hemma runt 5.


Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR