Fredag den 26 april 2013 - London

Jag vaknade runt 8.45, gick ned och åt frukost i hotellets frukostsal. Det var väldigt typiskt engelskt; toast, croissant, flingor, te, marmelad, fruktsallad från konserv och nutella. Jag gick sedan upp och fixade mig i ordning och vid 9.30 var jag vid tunnelbanestationen Bayswater där jag tog Circle line till South Kensington. Där gick jag till Victoria & Albert museum för att se på en utställning om David Bowie. Jag hade läst att biljetterna var slut men varje morgon vid öppningen så släpptes cirka 400 biljetter så jag var där när de öppnade men inte gjorde det någon skillnad, det var redan då en så himla lång kö! Säkert 250 meter. Jag gick då genom musuem, köpte ett vykort och gick in på några utställningar eftersom det var gratis innan jag gick till Natural History museum som låg precis bredvid. Men samma där... Det var en så himla lång kö BARA för att kunna komma in så jag skippade det också.
Istället tog jag en buss, passerade de franska kvarteren i South Kensington och åkte upp till Knightsbridge. Där gick jag in i en hälsoaffär och köpte en massa te, in i några souvenirbutiker för att köpa vykort och en nyckelring innan jag strosade omkring inne på Harrods. Därefter blev det lite smycken och en tröja på Topshop innan jag gick till Starbucks för en chocolate and cream frappuccino samt att jag passade på att utnyttja deras wifi.
Jag gick sedan till H&M där det var rea; blev ett linne, en klänning och en kofta för endast 19 pund! Det kunde jag inte motstå trots att det var på H&M... Sedan tog jag tunnelbanan upp till King's Cross, jag gick runt där ett bra tag och letade efter Plattform 9 3/4 men utan resultat. Istället blev det lätt lunch från Boots; lite sushi, en äppeljuice och en fruktsallad för dryt 4 pund, bra deal. Jag tog med mig det och gick drygt 10 minuter tills jag kom till Regent's Canal. Det var så himla fint och mysigt! Så stilla och lugnt, kändes inte alls som man var i en storstad. Dock började det regna så jag drog mig tillbaka till tunnelbanan, åkte till Russell Square och satte mig där och åt min fruktsallad samt skrev mina vykort.
Jag gick sedan till Brittish Museum där jag aldrig varit, gick runt på några utställning som var gratis och sedan betalade jag för att se en utställning om Pompeji. Intressant!! Där blev det sedan en bok om London inköpt på souvenirshoppen. Jag gick sedan därifrån, tog en buss därifrån till Oxford Street och gick av straxt innan Oxford Circus då det var trafikstockning. Jag gick in på några affärer som Muji, Vero Moda, Foot Locker, Uniqlo, HMV med mera. Jag fortsatte sedan längs Oxford Street till Regent Street där jag handlade en del åt mamma på Crabtree & Evelyn. Däremllan pratade jag med Sara (hon var i London nämligen under en dag med värdfamiljen och hon skulle få lördagen ledig) och jag gick då till Urban Outfitters för att kolla på jeanshorts utan resultat. Jag tog sedan tunnelbanan till hotellet, köpte frozen yougurt på vägen, och duschade och fixade mig i ordning för kvällen. Därefter mötte jag Sara vid Queensway (så himla roligt att träffa henne efter 9 dagar!) och vi gick tillbaka till hotellet, lämnade Saras grejer och gick sedan till tunnelbanan för att åka till Tottenham Court Road där vi bytte till Northern line för att åka till Camden Town.
Vi gick och åt fish and chips på SimplyFish, det var riktigt gott. Klockan var runt 23.20 när vi gick därifrån för att gå till någon pub men vi hittade ingen lockande så vi gick till en klubb som vi fått en flyer om när vi gick upp från tunnelbanan; Pop It! Club. Vi kom in straxt efter midnatt och betalade 4 pund i inträde. I kön träffade vi också 2 svenskar. Alltså btw, off topic, jag har inte hört så mycket svenska som jag har gjort under dagarna i London och Paris under HELA min tid i Nantes. I Nantes har jag aldrig hört svenska på gatan. Helt galet. I London och Paris var det överallt. Det är något som jag inte saknar. Okej, iallafall. Vi gick in och dansade, kvällen avslutades med att vi köpte lite nattmat och tog nattbussen hem till hotellet, en riktigt bra London kväll!


Victoria and Albert museum.
Natural history musum.
South Kensington är ett franskt område, nedan är en bild med franska institutet.
Harrods.
Starbucks-fika.
Dagens lunch vid Regent Canal.
Så mysigt där!
Russell Square.
Brittish Museum.
Inne i museumet.

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR