Måndag den 22 april 2013 - Bryssel

Jag vaknade vid 8.40, 5 minuter innan mitt alarm så jag smög upp och fixade allt i ordning. Jag väckte sedan Malin, sa hej då och bad henne hälsa. Vid 9.15 lämnade jag lägenheten och drygt 10 minuter senare tog jag bussen PC3 till Porte de Maillot för att ta bussen till Bryssel. Det var redan på morgonen så fint väder! Jag hittade rätt snabbt var busshållplatsen var, köpte en baguette med skinka och ost för 4.5€ till frukost och gick och väntade på bussen. Vid 10.00 var det ombordstigning så jag gick på. Jag ringde Rike och pratade lite med henne innan bussen gick vid 10.30. Den första 1,5 timmen ägnade jag helt åt att skriva gamla blogginlägg för den tidigare veckan. Jag sov sedan lite innan jag vaknade och vi var i Belgien. Första gången jag var där! Vi stannade till på en bensinmack i en halv timme, köpte pasta där till lunch och njöt av solen som värmde.
Vi fortsatte sedan, allt var exakt som i Frankrike förutom att alla vägskyltar var skrivna på franska och holländska. Vi kom fram till Bryssel 15.00, en halv timme innan utsatt tid. Jag satte mig och väntade på att min släktings sambo skulle hämta mig. Han kom sedan dit och det var första gången jag träffade honom och min släkting (min pappas kusin). Vi gick först och lämnade min resväska på tågstationen, sedan till Grande Place som är väldigt känt. Eftersom han är från Belgien så pratade vi bara franska med varandra. Vi fortsatte till Maneken Piss, den kända lilla pojken som kissar. Därefter gick vi genom Gallerie de la Reine för att komma till den stora katedralen. Det var verkligen så fint väder!
Vi fortsatte och gick genom den kungliga parken och till kungahuset. Sedan kom vi upp till en högre punkt och såg på utsikten över Bryssel. Vi promenerade sedan runt i flera olika kvarter och "Savonade" tror jag det hette. Sedan satte vi oss på en uteservering vid La Grande Place för en öl (blonde) innan det började blåsa kallt och vi gick för att hämta min resväska på tågstationen. När det var klart så gick vi tillbaka till den kungliga trädgården och sedan kom min pappas kusin och hämtade upp henne. Likaså, första gången jag träffade henne. Hon pratar endast lite svenska så vi fortsatte att prata franska. Vi åkte med bil genom en stor skog och kom efter drygt 20 minuter hem till dem. Dock åkte vi först och handlade lite snabbt.
De visade mig runt och så packade jag upp lite. Jag ringde mamma och berättade att jag var framme och att allt var bra innan jag duschade och bytte om. Därefter gick jag ned vid 21.00 och vi åt middag. Började med olika fisksorter till förrätt, sedan en god stek med potatis och beanaissås. Till efterrätt åt vi glass med chokladsås. Vi avslutade med te och jag gick upp vid 23.20. Jag fixade så jag hade internet och såg att en kompis som gick i samma gymnasieklass hade skrivit och frågat om vi kunde ses. Självklart skrev jag att vi kunde det.
Jag somnade sedan runt midnatt, var såååå trött.

I väntan på bussen från Porte de Champerret där jag bodde i Paris för att åka till Porte de Maillot.
Jag åkte med Megabus. Mina resor (Paris-Bryssel-London-Paris) kostade totalt 60£. Hur billigt?! Om man bokar i förväg kan man till exempel hitta resor till London, Bryssel och Amsterdam från Paris för drygt 5£. Så himla bra. Kolla med Megabus.com!
Framme i Bryssel!
La Grande-Place.
Grande Place, på en av de uteserveringarna tog vi en öl på eftermiddagen.
Manneken Pis!
Gallerie de la reine.Katedralen.
Inuti katedralen.
Den kungliga trädgården.
Slottet,Utsikt över Bryssel.

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR