Igår, lördag - catch up

Jag vaknade runt 10.30, åt frukost runt elva. Värdfamiljen gick hemifrån straxt innan tolv, de skulle på långpromenad med valpen. Jag duschade och fixade mig och tog sedan bussen vid 13.00 till St Nicolas. Jag gick runt i butiker där och det var första gången på en söndag väldigt lugnt! Det kan bero på att rean börjar på onsdag så ingen vill handla nu. Jag hittade flera saker som jag hoppas kommer på rean. Jag gick till en bokaffär och köpte några kort som jag ska skicka. Rike ringde mig och sa att hon var på väg. Jag mötte henne utanför Monoprix vid St Nicholas vid 14.30 och vi gick till vårt stammis-café, La Tartinerie. Jag hade endast ätit en frukost så jag köpte en sallad med skinka, ägg, chevre, tomat och sallad såklart. 5 euro bara.
Vi satt där i säkert två och en halv timme, pratade, berättade hur det varit i Sverige och Tyskland och jag visade bilder från Gotland och film från när jag varit ute en kväll på ön. Hade så mycket att prata om! Vi gick sedan till katedralen, sedan till Cours Saint Pierre där skriskobanan hade sin nästsista dag. Även en liten pulkabacke fanns där! Det kostade 1 euro att hyra skriskor så vi tänkte ta det imorgon (idag söndag) istället. Vi stod där ett tag och kollade och drack varm choklad. Vi fortsatte sedan, förbi slottet och till turismkontoret där vi tog en massa flyers om kommande events. Därefter fortsatte vi till bion för att se vad det är för filmer just nu och sedan till Fnac där jag köpte boken ”50 shades of Grey” – på engelska. Tjejen i kassan blev väldigt överraskad, pratade en massa och sa att ingen hade köpt boken på engelska, alla köper den på franska.
Vi gick sedan till Planet Sushi och åt sushi. Jag åt de vanliga California Rolls med lax och avokado och så delade vi på lax rolls med creme cheese. Så gott som vanligt. Vi satt där länge också och gick sedan till en bar vid Commerce, tror den heter ”Le chat noir” = den svarta katten. Vi drack bloody mary och mojito som var jättebra gjorda och goda. En man i baren frågade var vi kom från eftersom vi pratade engelska (ja vi pratar engelska, inte franska med varandra). Han gissade på Storbrittanien, Usa, Nya Zealand och Australien – bara engelskspråkiga länder. Vi sa ”non” hela tiden och sa att det inte var ett engelskspråkigt land vi kom från. Han blev rätt förvånad, ska väl se det som positivt? Han sa sedan östeuropa. Vi blev irriterade och sa nej och gick och satte oss. Östeuropa haha. Nej nej. Andra gången jag hört det!

Vi satt i baren, väldigt mysig och prisvärd. Det slutade med att vi spelade Alfapet på engelska men nästan alla bokstäver var borta så det gick inte så bra, jag vann dock hela tiden. Vi spelade sedan Mastermind och efter ett tag gick vi därifrån. Promenerade längs Place Royale, Rue de Crebillon, Place Graslin, Rue de Voltaire, en stor kyrka och sedan bestämde vi oss för att gå till Hangares à Bananes – där stor del av klubbarna ligger. Det var dock för tidigt, klockan var bara runt elva. Det var inte mycket folk så vi gick tillbaka, tog spårvagnen och sedan tog jag en buss hem när vi sagt hej då. Rike åkte med till Place de Cirque och tog sedan sin buss därifrån. Jag gick av vid prostitionsgatan där bussen stannar. Det var till exempel en prostituerad på bussen och där jag svänger in mot ”min” gata stod typ tre stycken och fem killar med två bilar. Jag passerade bara och pratade med Rike så det kändes bra. Längre bort på gatan gick en man med en hund också. När jag kommit en bra bit började de ropa efter mig och när jag nästan var framme mot min egna gata så såg jag att de följde efter. Det var skönt att jag pratade med Rike samtidigt, det kändes inte obehagligt och jag mötte mannen med hunden samtidigt också. Jag kom hem 23.45 och föräldrarna satt uppe och jag sa god natt och gick upp till mig. Såg sedan ”Hundtricket” och somnade runt 2.

Dagens lunch.
Skriskobanan.
Katedralen.Slottet.
Sushi.
Min Mojito och Rikes Bloody Mary.
Alfapet!
Haha hur kan man göra ett ord av detta?
Utsikt från bron över Loire floden.
Hangares à Bananes - åh vad jag gillar Nantes.
Hangares à Bananes lyftkran, vi såg en utter i vattnet förresten!

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR