Söndag, utflykt till Rennes + bildbomb

Jag vaknade redan innan mitt alarm ringde, fick bara tre timmars sömn efter att somnat vid fem natten innan.  Jag försökte somna om vid 7.50 men lyckades inte, alarmet ringde 8.30 och jag gick upp. N hade vaknat tidigt så han och pappan satt nere och tittade på tv. Jag fixade mig i ordning, gick ned och sa god morgon och gick till spårvagnen vid 9.10. Köpte frukost vid Commerce och mötte sedan Sara. Vi båda kände oss halvt sovande… Vid tågstationen mötte vi Rike, köpte varm choklad och väntade på liften till Rennes. Vi använde oss nämligen av ”Covoiturage” – kolla in det! Man åker då med någon i dennes bil till stället dit man ska och det är inte dyrt. För mig kostade det 13 euro tur och retur till Rennes. Han hämtade upp oss vid tågstationen vid 10-tiden och vi satte oss alla i baksätet, något han tyckte var underligt haha.
Vi pratade lite och totalt tog det drygt en timme till Rennes, smidigt! Han som körde var inte så positiv direkt haha, rätt negativ och särskilt om Rennes. Han släppte av oss vid en metro-hållplats – ja ni läste rätt, de har en tunnelbana i Rennes! Dock bara en linje. Vi köpte metrobiljetter för en dag för 3,70 euro och tog den lilla tunnelbanan till ”centrum”. Det bor cirka 200 000 i Rennes men efter någon timme där kändes stan väldigt liten. Vi gick av vid Place de la Republique och gick till turistkontoret, köpte vykort och tog en guidebok. Fortsatte promenera genom den gamla stadsdelen och strosade omkring. Eftersom det var söndag var 75% av allt stängt… Vi gick runt och hade sedan promenerat genom Rennes stadskärna. Vi hittade inget ställe att äta lunch på så det blev kebab, den var helt okej och ägaren verkade så glad att få några kunder :] Vi gick vidare sedan, till ”Le musée de Beaux arts”/konstmuseumet. Det var väl inte jätteintressant, 2,45 euro kostade det men vi fick värma oss och vara lite kulturella. Det var rätt kallt ute, 4 grader kanske?

Klockan började närma sig fem sedan så tog tunnelbanan till universitet (Rennes är den största universitetsstaden i Frankrike) i hopp om att hitta något café. Vi kom upp i förorterna så vi vände och åkte till Place Sainte-Anne där vi tog en varm choklad på ett café som en av fransoserna från baren i fredags hade tipsat oss om. Vi hittade sedan en restaurant som lät bra i guideboken och åkte tunnelbanan dit men vi kom likaså där upp i förorten. Då åkte vi tillbaka till tågstationen, gick en sväng runt kvarteren där innan vi vid sju-tiden hittade en italiensk restaurant. Det såg väl inte så märkvärdigt ut men oj vad god maten var! Jag åt pizza för första gången sedan i juni (?) förra året. Vi åt sedan efterrätt också, lite skulle vi väl lyxa till det när vi var i en annan stad :] Det var den godaste chokladmoussen ever! Det gick på 17 euro inklusive dryck, värt!
Vi skyndade oss sedan och hittade den andra killen som vi skulle åka hem till Nantes med runt 20.30. Hans kompis var också med. De var jättetrevliga, runt 22 år och pluggade på ingenjörsskolan här i Nantes. Vi pratade en hel del under vägen. Jag upptäckte sedan att de körde vägen där jag brukar gå av från en av bussarna ifrån. Så jag frågade om de kunde stanna och de sa självklart. Så jag gick bara 5 minuter hem, smidigt! Så jag var hemma runt 21.50, jättetrött och kall! Pratade en massa med värdföräldrarna innan jag gick och la mig runt 23-tiden. Så rolig dag!

Alltså hur kul?! "Rue de Suède" "Maison Suède" "Square de Stockholm" "Promenade des Vikings" "Allée de Göteborg" "Square Narvik" "Promenade de Scandinavie" "Square de Copenhague" "Square d'Oslo" "Rue d'Uppsala". Så himla roligt! (Detta var i Rennes.)
På väg till turismkontoret.
Sara och Rike i de gamla delarna av Rennes.
Halvt nedbrunnet hus till höger.
Place Sainte-Anne.
Rike och Sara.
Alltså huspriserna, man kan få ett slott för 13 miljoner svenska kronor. KÖP
Ja en staty av Jesus, det skulle man nog inte se så ofta i Sverige... Här finns de överallt.
Place de la Republique.
Alltså hur vidrigt och franskt? Hamburgare med gåslever (foie gras)
Haha vi skrev i museumets "tack för ditt besök"-bok.
Så fransk målning med ostron.
Jag och Sara.
No comments.
Jag försöker lista ut hur vi ska åka med tunnelbanan...Liten metro.Pizzan och nedan chokladmoussen.

Kommentarer
Postat av: Linnea

Åh vad mysigt det låter!

Svar: Det var det också :)))))
/Mikaela Åhlén

2013-01-15 @ 19:31:51
URL: http://linneaifrankrike.blogg.se
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR